KLUMME: Vi lever i en konstant skiftende verden. En verden, hvor konkurrencen er ekstremt hård, og hvor den eneste bæredygtige, langsigtede strategi er at lære fra sine omgivelser og oversætte de indsigter til relevant innovation.

Nu hvor vi starter det nye år, bør vi tage bestik af, hvad vi lærte i 2017, samt kigge fremad mod et par af et trends, der kan drive vækst i den digitale økonomi i 2018. Jeg ser overordnet fem generelle tendenser for det nye år.

1. Fokus på mobiloplevelsen

Tilpasning af produkter eller tjenester til mobilen har i flere år været afgørende for virksomheder, der har et ønske om at være på forkant. Men faktum er desværre stadig, at der i dag kun er få virksomheder, der designer hele deres kunderejse med udgangspunkt i den mobile oplevelse.

I løbet af 2018 kommer vi til at se, at digitalt fokuserede virksomheder ændrer hele brancher ved at gøre mobiloplevelser til en kerneforretning. I mobile-first økonomier som Kina, rapporterer Bloomberg at 93 procent af e-commercegiganten Alibabas salg på seneste “Singles Day” blev tastet hjem via mobiltelefoner.

Når globale giganter som Alibaba og Amazon for alvor tager kampen op med danske forhandlere om de mobile forbrugere, kan kvaliteten af mobiloplevelsen blive afgørende for, hvem der vinder kunden. Det kræver, at danske e-detailhandlere er velforberedte og har en langsigtet strategi klar for at fastholde og vinde nye kunder.

Med global konkurrence må danske virksomheder – store som små – udvikle brugervenlige mobiloplevelser, der loader på mindre end 3 sekunder, og selvfølgelig kontinuerligt have fokus på at optimere konverteringsraten.

2. Integrerede oplevelser gennem hele kunderejsen

Overraskende få virksomheder har en strategi for hele kunderejsen, og stadig færre har afdækket værdien af hvert enkelt trin.

De fleste onlineforhandlere lægger for meget vægt på selve købet i slutningen af ​​rejsen, mens størstedelen af de traditionelle virksomheder kommunikerer meget bredt og generelt i starten af rejsen. Det efterlader midten af ​​rejsen, hvor kunderne beslutter, hvilket produkt de vil købe, mere eller mindre uberørt.

I løbet af 2018 vil vi se, at virksomhederne begynder at udvikle mere integrerede løsninger på alle trin af kunderejsen. Ved at gå i forbrugernes fodspor gennem hele rejsen bliver det lettere for virksomhederne at identificere og eliminere de elementer, der skaber friktion og risiko for at tabe forbrugeren.

Hvor der er friktion, åbnes døren for konkurrenter. I dag forventer forbrugerne en intuitiv, sømløs kunderejse, der problemfrit samler kunden op, der hvor de sidst var i kontakt med virksomheden. Og disse forventninger bliver meget højere i fremtiden, hvor globale, gennemtestede brugerflader konkurrerer på lige fod med de lokale danske.

3. Øget bevidsthed om databrug

Når EU's generelle forordning om databeskyttelse, GDPR, bliver implementeret, skal virksomheder veje mulighederne og begrænsningerne ved brugen af digital ​​data.

I 2018 vil vi begynde at se virksomheder, der har mange – måske i øjeblikket uudnyttede – førsteparts/CRM-data, aktivere disse data gennem hele kunderejsen og derved få indsigt i LTV, latens og adfærdssignaler, der definerer kundesegmenter.

Det samme gælder for tredjepartsdata. Ved at bruge f.eks. CRM-data i forbindelse med medieindkøb kan virksomheder skabe relevante forbrugeroplevelser med mere personlig kommunikationen.

Har din virksomhed en strategi for brugen af digitale værktøjer til analyse af forbrugernes adfærd og behov i 2018? Og har I tænkt over, hvordan I vil gøre det på en måde, der både hjælper forbrugeren med at sætte pris på din nu skræddersyede markedsføring og samtidig overholder de nye bestemmelser?

4. Automatisering og maskinlæring for alle

Automatisering i markedsføring er en måde at strømline processer på. Det er også en måde at udvikle hurtigere, mere målrettede løsninger til forbrugerne.

Gennem automatisering skabes der mange nye muligheder for at udvikle tjenester, der kan påvirke virksomhedens markedsføring, omkostningsstrukturer og – måske mere end noget – hvordan vi ser kompetenceudvikling.

Der findes mange produkter og tjenester, der hjælper virksomheder med at komme godt i gang med at få mest muligt ud af disse nye muligheder, og af dem ser vi machine learning som en af de vigtigste værktøjer. Jeg tror, at 2018 bliver et banebrydende år, hvor maskinlæring for alvor bliver tilgængeligt for alle.

5. Slut med ​​siloer

Sidst, men ikke mindst: For at gøre det muligt for virksomheder at handle hurtigt på kritiske brugerdata og have et holistisk fokus på forbrugeren, bliver mange virksomheder nødt til at evaluere og genoverveje deres organisationsstrukturer i løbet af 2018.

Det betyder, at gamle siloer må væk, og at marketing, salg og IT skal samarbejde om at forbedre kunderejsen ud fra de samme KPI’er. I dag ser vi tit, at forskellige funktioner har isolerede mål, hvilket gør en integreret løsning sværere at opnå.

I fremtiden kommer vi til at se teams med en vifte af funktioner, der styrer hele processen fra start til slut. Derfor kommer vi også til at se, at forretningsstrukturer, som understøtter en mere fleksibel og agil måde at organisere sig på, vil vinde frem.

2017 var et virkeligt spændende år, og i mange industrier så vi store udviklinger i digitale strategier. Den digitale udvikling går hurtigt blandt fremadsynede virksomheder både globalt og lokalt, konkurrencen er stor, og i det nye år glæder vi os til at se, hvordan nye teknologiske fremskridt bliver brugt til at skabe endnu større relevans for kunden og derved også styrke virksomhederne.