Den aarhusianske NorthSide Festival kan her, lidt mere end en uge efter, at festivalen er slut, lave sin egen online fernisering af de mere end 11.000 billeder, som blev uploadet på fototjenesten Instagram under den tre dage lange festival og hashtagget #NS13.

Allerede inden den udsolgte festival gik i luften var de første 1.000 billeder blevet uploadet.

NorthSide oprettede således tilbage i efteråret sin profil på Instagram og siden foråret, har man aktivt promoveret hashtagget #NS13, som samler alle billeder, som relaterer til dette års festival. Og i dag overstiger antallet af billeder 11.000. Dertil kan yderligere lægges en stor mængde billeder, som enten er

uploadet uden eller med andre hashtags som eksempelvis #northside.

Under festivalen blev det ”officielle” hashtag desuden promoveret på storskærmene og overalt på festivalpladsen på plakater, hegnsfag og tilmed i artisternes bandvogne.

Målgruppen tænker visuelt

Anne Jensen, som er ansvarlig for NorthSides online kommunikation fortæller, at festivalens målgruppe i særlig grad er visuel.

- Vores målgruppe er meget digital og visuelt orienteret. Det forsøger vi at understøtte ved at være tilstede på Instagram, siger Anne Jensen og understeger, at den store succes på Instagram også illustrerer, at billeddelingen ikke forstyrrer musikoplevelsen, men netop tilfører en ekstra dimension til oplevelsen.

Det er social medie-specialisten Hans Tosti helt enig i og fremhæver Instagrams særlige evne til skabe fælles sociale oplevelser.

- Instagram kan under en begivenhed som NorthSide skabe en fælles social oplevelse. Live-oplevelsen er ikke bare noget, man deler med vennerne, men også med alle de andre, der er tilstede ved samme koncert. Derfor optræder Instagram som en naturlig forlængelse af festivaloplevelsen, forklarer Hans Tosti, der til daglig arbejder som Senior Social Media Advisor for Komfo

- Instagram er både åbent og supernemt at bruge, og de mange billeder giver tilsammen indtryk af en kæmpestor fælles fest, fastslår Hans Tosti.

Festivalen betragter de mange billeder som en fantastisk dokumentation af NorthSide 2013. Derfor har man indgået et samarbejde med Den Gamle By om at bruge nogle af dem til en udstilling om aarhusiansk rockhistorie, som åbner til næste år.

Se Instagram-billederne fra årets NorthSide Festival, som er hashtaget #NS13