Grænsehandelskæden har hentet en betragtelig meromsætning i sin netbutik. Med optimering af netbutikkens købsflow har Fleggaard således forbedret top- og bundlinje med mere end 40 pct., som svarer til et to-cifret millionbeløb

- Vi har oplevet en overraskende stor fremgang i optimeringen af vores købsflow. Dels har vi har fjernet en masse fovirrende elementer og gjort vores kommunikation mere klar og tydelig, og samtidig har vi gjort det lettere for kunderne at træffe deres valg og dermed gennemføre en ordre, fortæller Fleggaards online direktør, Nikolaj Fink.

Henover sommeren har Fleggaard i samarbejde med det digitale bureau Bleau foretaget en undersøgelse af, hvilke barrierer, der er for kunderne fra at klikke “tilføj til kurv” og frem til at gennemføre et køb – og dermed ende op netbutikkens kvitteringsside.

Undersøgelsen viste, at lidt over halvdelen af alle brugere, som klikkede “tilføj til kurv”, aldrig kom længere end til en rød ”pop up” på skærmen - og de altså aldrig kom ind på selve kurven.

Pop up’ens funktion er helt reel, da Fleggaards butikker ligger syd for den dansk-tyske grænse, og dermed afføder et behov for at oplyse kunderne om forskellige priser, afhængigt af, om de vælger at betale dansk eller tysk moms. Sidstnævnte kræver dog, at kunderne selv afhenter deres varer i den tyske butik og frem for få varerne leveret hjemme på matriklen i Danmark.

Hjælper kunderne gennem købet

- Vi havde en idé om, at en stor rød ”pop up”, måske mere vil minde om en rød advarselslampe, og derfor ikke fungerede efter hensigten, da det reelle formål var præcist det modsatte - at berolige og forsikre kunden om, at Fleggard er et godt og sikkert sted at handle på nettet, forklarer adm. direktør Robert Filtenborg fra Bleau

Resultatet af undersøgelsen viste, at pop up’en tydeligvis var en barriere i konverteringen, hvilket medførte, at pop up’en blev redesignet og fik en tydeligere genkendelse til produkterne i kurven, frem for til Fleggaards corporate design.

Det nye design blev efterfølgede testet på kunderne i en måneds tid, hvor halvdelen af kunderne, blev eksponeret for den røde ”pop up”, og den anden halvdel for den nye. Testen viste, at den nye og mere oversuelige pop up, øgede antallet af besøgende i netbutikken, som påbegynder et købsforløb, med 25 pct. i forhold til den tidligere.

Koblet sammen med e-handelsdata fra Google Analytics, var budskabet endnu mere opløftende. Ifølge Google analytics var den gennemsnitlige konverteringsraten for køb øget med 4,39 procentpoint, som svarer til en forbedring på 43,5 pct. Derudover afsørede dataene fra Google Analytics, at den gennemsnitlige ordreværdi blev større, og dermed også kunne bidrage til en bedre bundlinje.