Reklamefilmen ”Duel” for pålægsmærket 3-Stjernet, som Markedsføring sammen med analyseinstituttet Nielsen har testet i den seneste udgave af Karakterbogen Online,

lander sikkert i seernes tv-stuer.

Kristian Nørgaard Jensen, der er Director, Customized Research, hos Nielsen Northern Europe, siger i en kommentar til testresultatet:

–Vores test viser et stabilt resultat på tværs af dimensionerne. I virkeligheden er filmens største bedrift, at den klarer sig over middel på alle parametre. Jeg fremhæver dette, ikke i manglen af bedre, men fordi det er svært samtidigt at komme i mål på både Empathy, Persuasion, Impact og Communication. Det gør 3-stjernet, og det kan de være stolte af.

Samlet scorer filmen en ”Karakterbog” bestående af tre 7-taller og et 10-tal – det lyder meget gennemsnitligt, men det er faktisk ikke så ringe endda, for nu at citere en kendt fiske-reklame.

Og Tina Schou, der er produktchef hos 3-Stjernet, er bestemt heller ikke utilfreds.

– Jeg synes, vi kommer godt ud af testen. Og jeg er særlig glad for at se, at filmens branding er god, plus at vi ser ud til at lykkes med at kommunikere vores budskaber.

Et kendt navn

Målgruppen er ifølge Tina Schou bred - defineret som indkøbsansvarlige m/k mellem 21 og 54 år – og filmen rammer også bredt, som den skal.

52 procent af seerne kan huske, at de har set den. Og selv om det ganske vist er lige i underkanten af den gennemsnitlige awareness (56 pct.) på Karakterbogen, så er det stadig i den pæne ende - og endelig er brandingen flot.

– Det er meget tilfredsstillende, at både synligheden og mærkegenkendelsen ligger i den gode ende. Vi er jo generelt et kendt brand blandt danskerne, og universet her har kørt med forskellige film gennem cirka halvandet år, så det havde klart været skuffende, hvis ikke vi havde scoret godt på disse parametre, siger Tina Schou.

Lav-interesse

Hvis man skal dryppe bare en lille smule – og det er faktisk kun en lille smule – malurt i bægeret, må det være på Liking.

Her lister reklamen nemlig lige ned under normen for Karakterbogen. Til gengæld scorer den stort set ens på liking, når man ser på både køn, alder og geografi, og derfor synes det rimeligt at konkludere, at reklamen rammer bredt.

– Det er netop, som vi havde ønsket det. Naturligvis vil man altid gerne have høje liking-tal, men i modsætning til awareness, så er det jo ikke noget, man bare lige kan købe sig til. Og så er pålæg og emballager måske ikke ligefrem høj-interesseområder. Så alt i alt, synes jeg liking-scoren er god. Især fordi vi rammer bredt, siger Tina Schou, som også glæder sig over testens 10-tal i Communication – og over fremgang i salget.

Se filmen ”Duel” ovenfor – og få hele resultatet af Nielsens test i Markedsføring nr. 11, der udkommer i denne uge.