I dette øjeblik sidder jury medlemmerne i den prestigefyldte Webby Awards og bedømmer de tusinder af indsendt kreative arbejder fra mere end 60 lande. Webby er VM i web-reklame, hvis man skal formulere det populistisk.

En af dem er danske Jan Godsk, som også sad med i Cannes Lions juryen 2012 for at bedømme Branded Content og Entertainment, og som i øvrigt også er jurymedlem i den europæiske pendent til Webby, nemlig Lovie. Og selvom Jan Godsk først er færdig med bedømmelserne ultimo februar, og ikke må udtale sig om de indsendte cases, har han en pointe: De løsninger, som vinder i Webby og Lovie, er den new stream af historier, der kommer til at præge og inspirere markedsføringen i digitale medier. Og kandidater til at vinde i Cannes Lions til sommer.

– I Webby og Lovie er der meget eksperimenterende og spektakulære løsninger som blander indhold, teknologi og markedsføring, som fx Björks lancering i 2012 af albummet Biophilia, der sender fans ud på en interaktiv flyvetur i en 3-dimensionel galakse, fortæller Jan Godsk og fortsætter: "Det kan umiddelbart virke som om, det ligger langt fra den kommercielle verden, men Intels Creators projekt er en tidligere vinder i Webby og blot et eksempel på den udvikling, ligesom Pepsis refresh projekt ”The sound of football”, der vandt ved Webby og Lovie sidste år, er en noget mere jordnær og virkelig oplevelse for et brand, end Björks univers". 
– Netop det, at Cannes har valgt at lancere kategorien ”Innovation Lions” i år og ”Branded Content & Entertainment” sidste år, giver et hint om, at det er den vej, udviklingen går, fordi nogle af disse new stream løsninger formentlig også vinder i Cannes. 
Hvad betyder det på dansk?
– De gamle i branchen husker sikkert, når ”læreren” formanede, at man ikke bare tager et screendump fra en reklamefilm og smækker det ud på et billboard. Den nye udvikling svarer til den læring. Man kan ikke ”nøjes” med at lave en god film. Den film skal konstrueres, så den er anvendelig til både almindelig tv, video på nettet, og indeholde involvering for seere. De er nemlig blevet til aktive brugere, og er ikke længere passive seere.
Og det ved de færreste?
– Der er bestemt nogen, der magter det. Men et af mine favorit-billeder kommer fra  tv-serien Krøniken, hvor direktøren for Bella tvivlede på mulighederne i farvefjernsyn. Levede han i dag skulle han overveje mulighederne i second screen og transmedia.
Involvering, hvad betyder det konkret?
– Only Jeans kommunikationen fra Uncle Grey er et skridt i den rigtige retning. Man skal kunne stoppe den underholdende fortælling, der jo er ren reklame, og gå ind og prøve sine jeans i et virtuelt rum, hvorefter man fortsætter med at købe varen. Her smelter content, teknologi og markedsføring sammen i en nydelig helhed.
– Det er præcist i den kontekst, at Webby og Lovie Awards er en stor inspiration for vores branche. Anvendelsen af Branded Content og Entertainment med interaktive fortællinger a la Mercedes ”Escape the map” er et ypperligt eksempel. Mercedes vandt i øvrigt også i Cannes sidste år. 
Jan Godsk vender tilbage, når han har identificeret eventuelle nye trends i Webby. Og mens han voterer med sig selv og de andre jurymedlemmer, kan vi passende nyde Volkswagens ”As sun as possible”.
Det er en helt almindelig, men god og varm lineær web-fortælling, der uden for meget involvering, bare luner sindet, når man klikker på play.  Se filmen i toppen af artiklen.