For første gang nogensinde kan danskerne tage del i Social Media Week (SMW)-fænomenet, når eventen fra den 18. til den 22. februar slår et smut forbi København.

På programmet vil være flere end 50 arrangementer, og over 100 talere vil bidrage med deres viden om den sociale verden i en digital tidsalder.

- SMW er et globalt event, som finder sted to gange om året, og i februar vil dette foregå i København, Paris, Lagos, Hamborg, Miami, New York, Milano, Singapore, Washington DC og Tokyo. København vil for første gang være værtsby for et event af dette format, og får dermed muligheden for at være med til at præge den internationale dagsorden inden for den digitale udvikling, siger Mads Ehrhardt, der er CEO for Copenhagen Concept.

Han anser det for at være både en fornøjelse og en stor mulighed, at Købehavn er blevet udvalgt til værtsby.

- Det er jo ikke længere nogen hemmelighed, at vi danskere er rigtig godt med når det kommer til at anvende mulighederne på nettet. Vi har hos Copenhagen Concept lagt et stort stykke arbejde i at overbevise Social Media Week HQ i New York om, at København er den ideelle by til at facilitere sådanne store events, siger Mads Ehrhardt, CEO, Copenhagen Concept

SMW foregår i uge otte, og den er åben for alle virksomheder, offentlige institutioner og frivillige, som gerne vil bidrage med events i løbet af ugen.

Temaet er "Open & Connected: Principles for a Collaborative World”, og fokus vil være på, hvordan disse begreber influerer på vores hverdag.

Social Media Week er gratis og åbent for alle. Yderligere er det muligt for alle at bidrage med input, events, workshops og den slags. Hvis man som virksomhed, forening, frivillig eller offentlig institution gerne vil afholde et event i løbet af ugen, så er der næsten ingen grænser for formatet, så længe det er knyttet til digitale og sociale medier.

Deadline for at indsende forslag til et event er den 11. januar, og du kan læse mere om, hvordan man kan deltage her.

En af deltagerne ved SMW, Wonderful Copenhagen, ser frem til eventen.

- Turismeindustrien er globalt set under massiv forandring, og det skyldes i høj grad sociale- og digitale mediers udbredelse og konstante udvikling og innovation. Vi glæder os til at være en del af en global begivenhed i København, hvor vi samtidig kan diskutere fremtidige digitale muligheder og forretningsmodeller inden for turismen, og bringe vores egne idéer og erfaringer i spil, siger Emil Spangenberg, der står i spidsen for markedskommunikaton hos Wonderful Copenhagen.