Det danskfødte onlinebureau Timgu har fået det blå stempel af søgekæmpen Google og er blandt de få, der får mulighed for at hjælpe velgørende organisationer med online marketingstrategier og et kommercielt aspekt i forhold til det at skabe opmærksomhed om mennesker i nød.

Det sker helt konkret gennem Timgus optagelse i Google ”Grants”-koncept, der er relativt simpelt: Google donerer op til 10.000 dollars til velgørende organisationer til at bruge på AdWords, dvs. annoncer på Googles søgemaskine.

Herefter tilbyder Timgu disse organisationer at søge om donationen, opsætning, administration og optimering.

Adwords er også CSR

Jonathan Kahn, Timgus kreative kommunikationskoordinator, forklarer: ”Velgørende organisationer er hovedsageligt løftet af frivillige kræfter, hvilket ikke efterlader mange ressourcer til at varetage AdWords-kampagnerne. Ofte går en stor bid af Googles donationer til spilde, og her kan Timgu virkelig gøre en forskel.”

Indtil videre samarbejder Timgu med britiske HAD - Harrow Association of Disabled people, og flere andre nonprofitorganisationer har vist interesse i at alliere sig med Timgu.

De begynder at blive opmærksomme på værdien i at ligge højt på Googles søgemaskine, når der foretages relevante søgninger, og der er endda en grad af konkurrence de velgørende organisationer imellem, lyder det fra Timgu.

Timgu har kontorer i London og København og er netop i gang med at udvide til Polen. Selskabet blev etableret i 2010 af de tre eks-googlere: Alexander Kahn, Lari Numminen og Outi Ellilä.