Hvorfor er det lige Apple, Martin Luther King og Wright-brødrene har opnået succes? Bortset fra at de i en eller anden forstand ”er flyvende.” Ifølge Simon Sinek er hemmeligheden ”the Why” – og ikke mindst ledernes evne til kommunikere svaret over for omverdenen:

”Hvorfor” man gør, som man gør – og ikke ”hvordan” eller ”hvad” man gør. Det lyder unægtelig ikke nyt, men måske har Simon Sinek nogle pointer? Ud fra tanken om, at det hele starter med ”the Why”, taler Simon Sinek om “den gyldne cirkel” som et naturligt mønster for, hvorfor nogle ledere og brands er langt mere inspirerende end andre.

Simon Sinek mener, at det er helt centralt at kunne inspirere medarbejdere til at gøre det, der netop inspirerer dem, så de hver dag går hjem fra arbejde med følelse af at have ”gjort en forskel”.

Er det nyt? Tjah, måske hvis det sættes i system. Og er et reelt værktøj. Ledere investerer i til glæde for medarbejderne, og dermed for virksomheden selv.

Simon Sinek kommer i slutningen af januar til Danmark, hvor han medvirker under VL-døgnet og som keynote ved konferencen “Inspire Action Aarhus”. Her skal han og en række andre talere, bl.a. den danske arkitekt Bjarke Ingels, dele ud af inspirerende tanker og ideer.

Udover at være en efterspurgt keynote og inspirator for virksomheder som Apple, Microsoft, Mars, SAP, Intel og 3M, er Simon Sinek også hyppigt citeret i spalterne for medier som New York Times, Wall Street Journal, Washington Post, Fast Company, CMO Magazine og BusinessWeek.

Desuden skriver han faste indlæg til Huffington Post og på sin blog ”Re:Focus”, ligesom han ofte er gæst i  programmet ”Your Business” på MSNBC.

Action Aarhus-konferencen finder sted 29. januar 2013, og der kan læses mere om programmet her.

Se indslag fra tidligere TEDTalks-indslag med Simon Sinek her.