BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 300 brands. Hver dag interviewer YouGov 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker. 

En af parametrene er omdømme, som måler, i hvilken grad danskerne ville være stolte eller flove over at arbejde for et varemærke. Lad os se, hvilke varemærker danskerne foretrækker.

Lego topper suverænt listen, som danskerne ville være stolte over at arbejde for. Med en score på 50,4 er der langt ned til nr. 2 på listen, Mercedes-Benz, som har en score på 36,6. 

Bilbranchen er godt præsenteret på årets omdømme-liste. Ud over Mercedes-Benz er Audi, BMW, og Tesla med i top 10. 

Ud over Lego er der et andet dansk klenodie i toppen over varemærker, som danskerne ville være stolte over at arbejde for, nemlig Bang & Olufsen, som får en 3. plads med en score på 35,2.

Derudover er danske varemærker som Københavns Lufthavne, SAS og Anthon Berg med på listen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Højdespringere i omdømme

Rejsekort har haft en meget lang og hård fødsel, men kan glæde sig over at være omdømme-højdespringer i 2018. Rejsekort har forbedret sin score med 5,3 point fra -9,7 til -4,4 ved udgangen af april 2018. 

Det er i øvrigt primært mænd mellem 18-29 år i de store byer, som ville være stolte over at arbejde for Rejsekort, og så er det dem, der ofte anvender offentlig transport. 

Her kommer højdespringerne.

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere om YouGov BrandIndex her

Se flere rankings her