Det er næsten lige så sikkert som amen i kirken, at LEGO kommer ud på toppen, når lister  over brands’ popularitet herhjemme præsenteres.

Det er dog ikke tilfældet i en opgørelse fra YouGov Brandindex, Brand Advocacy Rankings 2016, hvor de mest anbefalede brands i år, rankes.

Brand advocacy-scoren findes ved, at YouGov spørger respondenterne om, hvilke mærker de vil anbefale til venner, familie eller kollegaer, og hvilke de vil anbefale dem at undgå. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Med andre ord måles der på, hvilke virksomheder og brands, der er gode til at skabe ambassadører, altså tilfredse kunder, der vil anbefale deres brands.

Lærerstanden i toppen

I toppen troner det i LEGO-sammenligning ”lille” brand Lærerstandens Brandforsikring som Danmarks mest anbefalede selskab.

Det skiller sig positivt ud med en score på 75,3. På andenpladsen findes Thai Airway med en score på 63,5 tæt fulgt af Lego (62,5).

Skoda er måske ikke det mest prestigefyldte bilmærke i Danmark, men Skoda formår tydeligvis at skabe tilfredse kunder, som gerne vil anbefale mærket til venner, familie eller kollegaer.

Skoda napper en 4. plads med en score på 59,8 markant foran Volvo, som er det andet bilmærke i top 10, som med en score på 53,7 placerer sig på en flot 9. plads.

Listen rummer også to produktserier inden for fødevarer, nemlig Løgismose og Änglamark.

Her er Top 10-listen:

(Ranking/Brand/Score)

1./Lærerstandens Brandforsikring/75,3

2./Thai Airways/63,5

3./LEGO/62,5

4./Skoda/59,8

5./Bose/59,6

6./Løgismose/56,7

7./Aalborg Lufthavn/56,2

8./Apple/55,7

9./Volvo/53,7

10./Änglamark/53,1