Tæt på en ud af tre (28 pct.) danske World Cup fans begynder at interessere sig for VM-turneringen minimum 1 måned før start, viser ny undersøgelse foretaget på vegne af medie og teknologi-koncernen Oath. 

13 pct. begynder allerede at interessere sig 6 måneder før, mens størstedelen, 32 pct., først for alvor viser interesse lige op til start. 

Til gengæld er det færre, der er passionerede nok til at følge så mange kampe som muligt live, nemlig 17 pct. Her ligger Danmark i bund i forhold til de 8 lande undersøgelsen dækker. Tager man Brasilien er tallet 48 pct., mens nabolande som Sverige og Tyskland ligger på 25pct. og 26 pct. i forhold til et gennemsnit på 32 pct.. 

73 pct. støtter det danske landshold

Omvendt ligger Danmark pænt placeret på nationalfølelsen, hvor 73 pct. af World Cup fans støtter det danske landshold. 

Topscorer er Spanien med 87 pct. stærkt efterfulgt af Brasilien med 85 pct. Helt i bund ligger Storbritannien (England, Wales, Skotland og Nordirland) med kun 65 pct. 

Briterne er til gengæld heller ikke særlig interesserede i andre hold. 26 pct. af adspurgte svarer, at de ikke vil holde med andre hold, hvis England ryger ud. 

Her er danskerne mere solidariske med øvrige nationer, specielt Sverige, som 24 pct. ville støtte, mens 19 pct. ville støtte Tyskland. Kun 8 pct. af danske World Cup fans ville ikke støtte andre hold.           

Hvor vil de se turneringen?

Undersøgelsen viser også, at traditionel tv-sening fortsat er måden, flest ser fodbold på. Men der er alligevel store fordele for annoncører inden for supplerende information og indhold på de digitale platforme. 

Selvom 82 pct. af danske fodboldfans svarer, at de fortsat vil se kampene på tv, viser undersøgelsen, at 35 pct. også vil inddrage computer, tablet eller mobile, når de skal se fodbold. 

Selv ud af dem, der ser kampene på tv, svarer 44 pct., at de vil være på mobilen under kampene, mens 21 pct. svarer, at de vil bruge mobilen i halvlegene. 

Det indtager de under kampene

Danske fodboldfans har et forholdsvist moderat indtag af fødevarer under kampene. Dog er der frit mål for en række annoncører inden for kategorien snacks og drikkevarer, idet hver tredje forventer at indkøbe alkohol (28 pct.), sodavand (33 pct.) og/eller snacks (33 pct.) til at nyde under kampene. 

Brasilianerne markerer sig her med et forventet langt større forbrug af samme varer, henholdsvis 45 pct., 63 pct. og 60 pct.. 

Danske fans mest lovlydige af alle i undersøgelsen

Alle kneb gælder for at se fodbold, viser undersøgelsen. Næsten halvdelen af danske fodboldfans (45 pct.) svarer ja til, at de ville skaffe adgang til at se kampene via ”uofficielle” websites eller streaming-tjenester, hvis kampene ikke var tilgængelige via en officiel kanal. 

Her ligger vi på niveau med Tyskland og Sverige, begge på 46 pct., men tallet stiger markant jo mere passionerede respondenterne er. I Brasilien svarer 70 pct., at de ville gå via uofficielle kanaler, mens lande som Italien og Spanien ligger på henholdsvis 68 pct. og 66 pct. 

Hvordan med sponsorerne?

Generelt er de nationer, som er mest engagerede i World Cup også mere modtagelige over for sponsorer. 

Brasilianerne, de mest passionerede fodboldfans, er også de mest brand-glade, med 35 pct., der svarer, at de ville være meget mere interesserede i at støtte et brand, der sponserede World Cup, hvorimod det tal ligger helt nede på 4 pct. for danskerne. 

Her er det også interessant at bemærke, at 52 pct. af danskerne ikke kan nævne en eneste sponsor for World Cup. Blandt dem, der er bevidste om sponsorer, huskes Coca-Cola bedst med 31 pct. efterfulgt af Adidas (23 pct.) og McDonalds (23 pct.). 

Jesper Laumand, Managing Director, Oath Nordics, fortæller: 

– Brands har begrænsede muligheder for at trænge igennem hos deres målgrupper under World Cup. At forstå hvad målgrupperne søger efter i optakten til og under kampene, og ikke mindst hvor de gør det, er essentielt, når en kampagne skal planlægges. Denne undersøgelse leverer en lang række indsigter, der gør os i stand til ramme folk på sidelinjen – via vores platforme og i den rette kontekst.

Fakta

  • Undersøgelsen blev foretaget af Oath og YouGov fra 9.-20. februar med en gruppe på 7294 respondenter. 
  • Den dækker indsigter fra folk i Storbritannien (England, Wales, Skotland og Nordirland), Frankrig, Brasilien, Danmark, Tyskland, Sverige, Italien og Spanien. 

 

Om Oath

  • Oath er førende inden for orkestrering og distribution af digitale reklamekampagner og har i Danmark og Norden sine rødder i GoViral der blev stiftet i 2005. 
  • I 2011 blev GoViral en del af Aol og opererede herefter under brandet Be On. 
  • I 2017 blev Aol og alle datterselskaber forenet med Yahoo under moderbrandet Oath, der ejes af Verizon.