2013 blev året, hvor den danske public relations-branchen omsider fik sin egen pris - PR-Tigeren - og i går aftes blev vinderne af de tre kategorier, PR Eksekverings-prisen, PR Strategi-prisen og PR Nytænknings-prisen, offentliggjort ved en festlig og faglig overrækkelse hos Dansk Erhverv på Børsen.

Juryen havde modtaget 21 bidrag til konkurrencen, otte kom på shortlisten - og tre løb med den endelige sejr.

Og vinderne er… 


Prisen for årets PR Eksekvering gik til Hansen Agenda for åbningen af klatrecenteret ”Blocs & Walls”. Vinderen fik blandt andet følgende ord med på vejen af juryen:

Det er et skønt eksempel på en case for en passionsdrevet branche, og det har man forstået at udnytte ved at inddrage en række aktører, fx borgmestre m.m. Den praktiske tilgang er rigtig fin – og casen er prisværdigt præcist beskrevet. En flot og en klar kampagne, hvor man har vendt hver en sten, der kan vendes med inddragelse af VIP’s, frivillige m.v. Effekten er utroligt stor. Hansen Agenda vinder kategorien ’PR Eksekvering’ for den eminente, grundige og utroligt effektfulde eksekvering af noget så enkelt som en event.” 

Øvrige shortlistede i kategorien PR Eksekvering var:

- Kommunikationsbureauet Communique for ”Starbucks”

- Radius Kommunikation for ”Spies”

- Kompas Kommunikation for ”Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole”

PR Strategiprisen gik til Kompas Kommunikation for Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole ”Konservatorskolen”.

Og juryen sagde: ”Man sad her med en helt klar strategisk udfordring, man skulle vende en udvikling, og man er lykkedes med det. De har lagt sig op af passionen i håndværket og har lavet en god storyline. De har relateret sig til den danske kulturarv, noget som vedrører os alle. De har gjort sig en række overvejelser og har bl.a. også fravalgt nogle PR-værktøjer. Det har været en svær udfordring. De har rykket noget ift. til et lille fags overlevelse. 4.500 YouTube-videoer er altså godt lavet, de har i det hele taget klaret det flot på effektsiden. Kompas Kommunikation fortjener virkelig at vinde PR Strategi-kategorien, fordi de formår at tappe flot ind i strategien og videreudvikle denne. De har i den grad formået at udnytte de interne ressourcer og lade dem bane vejen for sig.”

Øvrige shortlistede i kategorien PR Strategi var:

- Radius Kommunikation for ”Telenor”

Og endelig gik PR Nytænkningsprisen til Kasters A/S og Rud Pedersen for ”MeningsMinisteriet”.

Herom sagde juryen:

”Det er genialt godt set at lave Meningsministeriet. Her formår man virkelig at gøre noget helt nyt. De er lykkedes med at udvide deres platform og tænke ud af boksen. De har skabt noget, som de hele tiden videreudvikler. Det er jo nærmest genialt. For PR-bureauet er det virkelig et stærkt koncept. Det giver den enkelte kunde en platform for at komme ud og bruge bureauets kanal. Det eneste problem er måske, at der ikke er tale om en kunde, men om et subbrand. Men det er på den anden siden også det, der er genialt. De har skabt en platform, som mange kunder kan få til rådighed. Kasters A/S og Rud Pedersen er en fortjent vinder af kategorien PR Nytænkning, da de med stor succes har formået at skabe en komplementær-platform, der sikrer dem mersalg år efter år. På den måde får de placeret sig selv i forlængelse af PR-værdikæden.”

Øvrige shortlistede i kategorien PR Nytænkning var:

- Kompas Kommunikation for ”Allévo”

- Have Kommunikation for ”Børnehjertefonden”

Juryen, der vurderede de indsendte arbejder, bestod af:

Stine Bosse, bestyrelsesformand, Jens Otto Kjær Hansen, rektor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Anne-Marie Skov, kommunikationsdirektør Carlsberg, Hanne Lindblad, adm. direktør Call Me, Jens Klarskov, adm. direktør Dansk Erhverv, Morten Løkkegaard, medlem af Europaparlamentet og Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør LEAD Agency og jurymedlem i Cannes Lions.