Spies-filmen kredser om et ”videnskabeligt” eksperiment, som rejsebureuaet gennemførte i vinteren 2012 for at finde ud, hvor meget energi vi rent faktisk får fra solens lys.

Hovedrolleindehaverne er to solopladelige dukker, Ulrik og Søren, der hver er forsynet med 3.130 fleksible solceller.

De sendes henholdsvis en uge til Solrød og Gran Canaria, og ved hjemkomsten testes deres energiniveau på forskellig (ganske underholdende) vis, og – surprise – så er Sørens energiniveau klart højest.

”Solenergi”-kampagnen, der udover den nævnte video (som du kan se i toppen af artiklen) også omfatter et kampagnesite, hvor der bl.a. bydes på en konkurrence og et par opfølgende film, er udarbejdet af Spies’ mangeårige reklamebureau Robert/Boisen & Like-minded.

Det danske vejr...

Her fortæller Client Service Director og partner Søren Christensen, at det kedelige danske vejr i høj grad har været afgørende for kampagnens udformning.

- Et af de parametre, der er stærkt medvirkende til at sælge rejser til varme destinationer, er vejret i Danmark. Om sommeren er det en lidt uforudsigelig størrelse, men om vinteren er det stensikkert, at det er gråt, koldt og kedeligt. Dette faktum besluttede vi os for at bruge som løftestang til kampagnen, siger han.

Hos Radius Kommunikation, der er PR-partner på kampagnen, er direktør Peter Jepsen begejstret.

- Det er en meget utraditionel kampagne, som Spies har valgt at køre her. Det gælder fx i sammensætningen af medier og kanaler – og ikke mindst fravalget af eksempelvis tv – men især på grund af omdrejningspunktet med et reelt eksperiment. Det ser vi ikke så tit, men det gør det lige præcis til en interessant kommunikationsopgave, som giver nye og skæve muligheder og dermed også flere PR-tangenter at spille på end en traditionel massekommunikationskampagne for rejser, siger han.