Caroline Wozniacki går ud af januar med en løncheck på pænt over 20 mio. kr. for finalen i Auckland og sejren ved Australian Open.

Den danske stjerne er i dag på ny nr. 1 på WTA’s rangliste, og da hun sluttede året med at vinde sæsonfinalen og hentede over 14 mio. kr. i præmiepenge, er hun tilbage, hvor vi kender hende.

Som suverænt den højest betalte individuelle danske atlet, der omsider fik aben på skulderen sat i skammekrogen. Væk er pessimisternes triste toner om, at ”ja-ja … en Grand Slam finale har hun trods alt ikke vundet.”

Det har hun så gjort nu, og hvordan ser en professionel sponsor-rådgiver så på hende som reklamesøjle?

– Det er imponerende, det Caroline har præsteret, og vi bør ikke glemme, at hele hendes 2017 også imponerede, både mentalt og fysisk, siger Thomas Badura, direktør og stifter af SponsorPeople.

– I betragtning af, at hun i slutningen af 2016 på et tidspunkt var nede og vende som nr. 74 på kvindernes verdensrangliste, er hendes comeback mesterligt. Jeg tror faktisk, det skyldes, at hendes privatliv fungerer, og det har givet hende fokus tilbage.

Gyldne langtidskontrakter

Hvad er hendes værdi over for sponsorer i dag?

– Hvis vi sammenligner med Caroline for 12 måneder siden og i dag, er hendes værdi steget med mellem 20 og 40 pct. afhængig af branche og mærkevare. Så hvis hun skal tegne en ny sponsorkontrakt i dag, er hun blevet markant dyrere, og hvis matchet med brandet er perfekt, kan prisen godt være 50 pct. højere end for 12 måneder siden.

Hun har tegnet det, der kaldes en livstidskontrakt med Adidas. Den må indeholde af betydelige præstationsklausuler?

– Det gør den helt afgjort, men det faste honorar er nu også ganske betydeligt. Men du har ret i, at de meget lange kontrakter typisk indeholder markante bonus-betalinger, hvis hun vinder en Grand Slam eller fx et OL.

– Jeg vil i øvrigt tro, at det gælder langt de fleste kontrakter. En stjernes værdi vokser betydeligt, når det går ekstra godt, og hendes Grand Slam-titel kan virkelig bruges af Rolex og Adidas.

– Det er af helt enorm betydning for de store brands, at deres ambassadører præsterer, for det er jo præcis præstationen, der helst skal smitte af fra atlet til brand.

Det globale kendskab tæller

Hvis du tænder det lidt længere lys? Altså når hendes karriere går på hæld?

– Det er ikke mindst de sponsorer, hun skal finde om 2-3 år, der vil få meget ud af at bruge hendes ene eller flere Grand Slam sejre til effektiv markedsføring. Lad os sige, at hun drosler ned og får børn, dukker der andre brands op, der vil kunne bruge hende, og så er Grand Slam-sejre vigtigere end selv 25-30 triumfer ved store WTA-turneringer.

Summa summarum?

– Der er stadig et stykke vej op til Roger Federer, der for langt de fleste virksomheder er ubetalelig, men nu har Caroline Wozniacki vist sig at være et topbrand, fordi der er et globalt kendskab til hende.

­– Den eksponering, hun er i stand til at generere, får brands betydeligt opmærksomhed og salg ud af, hvis de vel at mærke håndterer aftalerne med hende professionelt. At være ”proud sponsor” for en Grand Slam vinder er altså noget særligt, slutter Thomas Badura.

De største ganger med 10

Det er helt umuligt at gøre op, hvor store hendes sponsorindtægter har været de seneste 12 år, hvor 43 forsøg i Grand Slam turneringer er endt uden endelig triumf, men tommelfingerreglen er denne for toptennisspillere:

Hun har vunder godt 160 mio. kr. i præmiepenge, og det tal kan fordobles i sponsorater for tennissportens top 10 stjerner. Da Caroline Wozniacki kommer fra et lille land med et lille marked, er det først sent i karrieren, hende globale brand-værdi er omsættelig, men hun er som minimum god for +300 mio. kr.

De helt suveræne stjerner på indtjeningssiden er Roger Federer og Serena Williams, hvor man snarere skal gange med betydeligt større faktorer, hvis man vil vide, hvad de er værd.

Forbes opgør eksempelvis Federer til at have vundet sølle 40 mio. kr. i løbet af 2017 i præmier, fordi han spillede meget lidt, da han døjede med eftervirkningerne af en knæskade, men han hentede stadig tæt på 500 mio. kr. på sponsorater.

Schweizeren har i øvrigt 12 år i træk toppet på Forbes’ indtjeningsskala, når det drejer sig om tennisspillere. På den skala har han ligget stabilt som nr. 5-6 blandt samtlige idrætsudøvere.

De helt store tennisstjerner har det med andre ord lettere, end dem der ligger i slipstrømmen. De ganger blot præmiepengene med 10 for at finde ud af, hvad de tjener samlet, når nu præmiepengene er lidt for sløje.

For en god ordens skyld nævner vi, at Thomas Badura og SponsorPeople ikke håndterer Caroline Wozniackis sponsoraftaler.