Det er længe siden, YouTube var en enkelt hjemmeside, der understøttede ét videoformat: det gamle, velkendte 320 x 240 i 4:3-format.

Og det er stort set lige så længe siden, der er blevet pillet ved det ikoniske logo - ordet You ved siden af ordet Tube, som var placeret i den røde TV-skærms-lignende firkant.

Men nu sker det. Ifølge YouTube selv i erkendelse af, at virksomhedens udvikling også kræver et nyt look.

I dag understøtter YouTube således et hav af forskellige formater, SD, HD, 4K, 360 grader, 3-D og live-videoer på snart sagt et hvilket som helst ”device” fra pc’er til mobiler og fra spillekonsoller til VR-briller.

Dertil kommer, at virksomheden ikke længere bare er YouTube, men også YouTube Music, YouTube Kids, YouTube Red, YouTube Gaming osv.

Med andre ord: Det var tid til også rent grafisk at følge med sin egen udvikling, som Neal Mohan, YouTubes Chief Product Officer, skriver i sit blogindlæg, som du kan læse her.

Det nye logo tager, som det kan ses, konsekvensen af, at det trekantede player-ikon er blevet - ja, ikonisk, og forbundet med YouTube gennem årene.

I det nye logo ligger player-ikonet i stedet inde i den røde ”TV-skærm”, som altså bibeholdes, men rykkes ud til venstre for ordene YouTube.

Ud over logo-ændringen har YouTube gennemført en række andre ændringer: Der er kommet ny skrifttype, ny farvepalet og tilføjet en række visuelle og funktionsmæssige ændringer til både hjemmesiden og mobil-app’en.

I dag uploader video-glade mennesker over hele kloden hvert minut over 400 timers content på Googles video-platform YouTube.

Se film om skiftet her.