Hvorfor har vi egentligt et Hjemmeværn herhjemme?

Det spørgsmål har mange danskere sikkert stillet sig selv siden oprettelsen i 1945, og nu skal en imagekampagne, som bureauet Kunde & Co står bag, give svar på det.

Jyllands-Posten har tidligere beskrevet reklamekampagnen til at have et samlet budget på fem millioner kroner.

Fokus er i den nye imagekampagne, at Hjemmeværnets ”weekendkrigere” rent faktisk løser mange frivillige opgaver til stor gavn for både Forsvaret og samfundet. Og "stiller op" når det gælder.

Desværre er mange danskeres forestilling, at Hjemmeværnet får tiden til at gå med utidssvarende opgaver, lyder det fra værnet i en pressemeddelelse.  

Derfor skal kampagnen fortælle, at Hjemmeværnet har udviklet sig til at være en moderne organisation:

- Den nye kommunikation understøtter og uddyber vores allerede kendte kernebudskab: Vi stiller op, når det gælder. Gennem et testforløb har vi, i samarbejde med Kunde & Co, arbejdet intensivt med at identificere den helt rigtige historie, der giver et troværdigt billede af Hjemmeværnet, lyder det fra Tuf Krenchel, leder af Rekruttering og Fastholdelse i Hjemmeværnskommandoen.

- Med et lille glimt i øjet fortæller vi om vores fundament, og hvordan vi har udviklet os over tiden til i dag at varetage en række væsentlige samfundsnyttige opgaver. Opgaver, som netop vores medlemmer kan løse, fordi vi er et militært beredskab, der hurtigt kan indsættes, fortsætter han.

Film og social

Det nye kampagnekoncept skal binde kommunikationen sammen på tværs af kanaler, der udover en ny hovedfilm til biografer og tv, også indeholder et nyt rekrutterings- og kampagnesite, testimonialfilm, der skildrer livet i Hjemmeværnet, facebook-aktiviteter, webbannere og rekrutteringsmaterialer. En hjørnesten i kampagnen har været intern kommunikation rettet mod de cirka 15.000 aktive frivillige i Hjemmeværet og de ca. 30.000 i reserven:

- De frivilliges store engagement er drivkraften i Hjemmeværnet. De er repræsentanterne udadtil, og det er afgørende, at de er stolte af og bakker op om kommunikationen. De har derfor også været involveret i kampagneudviklingen helt fra idéniveau til eksekvering, hvor alle medvirkende er rigtige frivillige. Ligesom vi i den interne kampagne har indsamlet de frivilliges egne hverdagshistorier, som anvendes aktivt på tværs af kampagnen, siger Nils Koch Jensen, konsulent hos Kunde & Co.

Kampagnen skal samtidig give et billede af, hvad potentielle nye medlemmer kan blive en del af i Hjemmeværnet:

- Hjemmeværnet har brug for en løbende tilgang af nye frivillige. Kampagnen giver et realistisk indblik i de muligheder Hjemmeværnet tilbyder folk, der har lyst til at udvikle sig, og som leder efter nye udfordringer, oplevelser og et helt særligt sammenhold, fortsætter Nils Koch Jensen.

Hovedfilmens stil skal gøre det muligt at fortælle en seriøs historie om Hjemmeværnets mange opgaver samtidigt med, at værnet gør op med mange danskeres opfattelse af en gammeldags institution.

Virker det? Du kan se kampagnefilmen i toppen af artiklen, og herunder kan du se et par af de tilknyttede testimonialfilm, som spredes på digitale kanaler.