En af vore dygtigste brand-rådgivere er Martin Lindstrøm. Han bor i udlandet, men sender alligevel sine gode julehilsner til alle os i smørhullet.

Han peger også på nogle gode cases, vi måske kan lære af. Beyonce fx, for nu at tage en tilfældig ”virksomhed”. For det er jo det, hun er. Men kan vi lære noget af hende?

Ja-da, mener Martin Lindstrøm. Hun er konsistent på tværs af alle de personaer, hun også er. Hun bygger broen mellem almindelige piger, teenagere, kvinder og ”the Queen”. Nok er hun glamourøs, men hun er det på en ordentlig måde.

Hendes fans kan relatere sig til hende, selv når hun er mest smuk og udadvendt. Og så overrasker hun, når hun fx lancerer et album midt om natten, uden marketing-kroner, men med bevidstheden om, at fanbasen er den største anbefaling.

Fordelen ved at være overraskende er naturligvis, at fansene afventer hendes næste træk. Hvor mange brands kan sige det om sig selv? Det meste, vi ser, selv på sociale medier, er push-beskeder, der skriver ”køb-køb-køb”.

Fanesene er jo megafoner

Det sker for Beyonce helt automatisk, fordi fansene er megafoner, der drøner budskaberne rundt i universerne. Og det sker bl.a., fordi hun ikke alene har fans, men super-fans, der er en del af BeyHive, og som fylder stadions, når Beyonce har behov for det.

Måske tænker du, kære læser, at det er for letkøbt at bruge Beyonce som brand-eksempel, når hun har millioner af aktive fans i basen? Men det er jo tænkt uden omtanke. Der er millioner af wannabe-kunstnere, der trods et stort talent, ikke formår noget som helst.

Konsistensen i udtrykket, år efter år, det overraskende og modet til at stå for noget specielt er elementer, alle brands kan arbejde med.

Og så slutter vi med at fortælle, at Martin Lindstrøm har fået formidable skulderklap i løbet af 2017. Han er bl.a. sat ind på Thinkers50 listen og er en del af LinkedIn’s top Voices of 2017.

Har du lyst til at kigge nærmere på andre overvejelser fra Martin Lindstrøm, kan du læse mere her.