Netop i disse dage går en tv-reklame fra Telenor Erhverv og &Co sin sejrsgang over det ganske land.

Den syngende Mister San, der skal have shippet sko fra Tokyo til Holstebro er det helt store hit, filmen deles på kryds og tværs på nettet, og roserne vælter ind til både bureau og kunde. 

Og det er ikke kun Telenor, der har valgt at lade tonerne tale i reklamerne i den senere tid. (Se en masse gode eksempler under artiken).

Brands som Nykredit og Vivus gør det i finanssektoren, Bravo gør det i rejsebureaubranchen, Oyster er også med i telesektoren, Københavns kommune gør det med Stemplet-kampagnen, og – fra envisions egen verden er der sang og musik i både Føtex, Levevis og Ministeriet for Børn og Undervisning.

Senior tekstforfatter Peter Boe fra envision ser en trend:

- Efterhånden er det ved at være nogle år siden, at vi lavede den bevidst kiksede Føtex-sang og siden musikvideoen for Ministeriet for Børn og Undervisning, hvor Rasmus Bjerg synger Rasmus Seebach. En film, som efterhånden er blevet set på nettet næsten tre millioner gange.

Efterfølgende er envision blevet kaldt ”det syngende bureau”, men nu føler bureauet sig nærmest trendsættende, efter alle er begyndt at synge deres budskaber ud i reklameblokken.

Men der har da været sang-reklamer før?

- Ja, masser. Sangreklamer er et gammelt og hæderkronet reklameformat, der engang blev brugt mindst lige så meget som i dag. Tænk bare på den udødelige ”Han vil hellere ha' en Star”. Men sangreklamen gik ligesom i glemmebogen - indtil Føtex-sangen genoplivede formatet og siden har fået selskab af en masse andre sangreklamer.

Hvorfor tror du, det er blevet ”moderne” at synge i reklamerne igen?

- Fordi music branding giver en mulighed for at slå hul igennem reklameblokkens lydmur og out-sounde andre tv-spots, inklusive konkurrenternes. Tag Føtex som eksempel: På et marked, hvor alle råber pris, var kommunikationsstrategien ikke at råbe endnu højere for at overdøve mediestøjen, men i stedet at skille sig ud med music branding som kommunikationsværktøj.

Hvordan det?

- Ved at afvæbne forbrugerne med den humor, der ligger indbygget i spottets naivitet og overdrevne selvglæde. Mange af konkurrenterne bruger primært musik til at komplementere billedsiden. I Føtex’ tilfælde blev musikken gjort til det bærende element i reklamespottet. Ja, musikken blev faktisk en så integreret del af spottet, at både prisbudskabet og Føtex’ payoff blev sunget ud af tv-skærmen. Forbrugerne endte derfor ikke blot med at tænke ”Føtex”, men også ”Føtex har et godt tilbud”, når spottet var på, siger Peter Boe.

Se eksempler på syngende reklamer herunder:

Telenor

Bravo

Oyster

Nykredit

Stemplet-kampagnen

Vivus.dk

Føtex

Ministeriet for Børn og Undervisning

Levevis

Og selvfølgelig den gode gamle for Star....