Fitness.dk og Fitness World har i flere år domineret det danske fitness-marked, men i de senere måneder er der sket noget, da en ny spiller har meldt sig på banen.

Det drejer som om Fresh Fitness, som har suppleret den danske satsning med en landsdækkende reklamekampagne.

Den er udviklet af bureauet Kunde & Co, som har fået til opdrag at positionere fitnesskæden som et frisk pust og som den lille i ”Davids kamp mod Goliat”.

Fitnesskæden har hidtil etableret seks træningscentre herhjemme, hvoraf størstedelen ligger i København, men ambitionerne er større end det:

- Der er ca. 600.000 danskere, der dyrker fitness. Det antal vil vi øge ved at tilbyde høj kvalitet til lav pris. Målet er at nå 20 procent af det danske marked og at sprede konceptet til udlandet. Og jeg mener, vi har noget at have ambitionerne i, for vi er blevet Danmarks tredje største fitnesskæde på kun 1,5 år, siger Rasmus E. Ingerslev, adm. direktør i Fresh Fitness.

Hurtig spredning

I idiot-kampagnen bliver barmfagre Linse Kessler fra TV3-programmet ”Familien på Bryggen” og den intense Gustav fra ”For lækker to love” stemplet som idioter, fordi de synes, Fresh Fitness bare er for billigt.

Kampagnen gik live den 26. marts på tv og web, og den er på kort tid blevet set af mere end 80.000 på Youtube.

- Vores ambition var, at få Linse og Gustav til at overspille de roller, de er kendt for, og på den måde skabe en humoristisk kant i vores budskab, som er, at det er dumt at betale for meget for sin træning. Det synes jeg er lykkedes rigtig godt, siger Rasmus E. Ingeslev.

Kunde & Co har analyseret markedet og udviklet kampagnen i samarbejde med Fresh Fitness.

- Det var vigtigt, at Fresh Fitness fik en klar differentiering som "det kloge valg" i forhold til de store og dyrere spillere på markedet. Idiot-kampagnen med Linse og Gustav formår at underholde og kommunikere det budskab helt enkelt. Samtidig skiller kampagnen sig ud, fordi den er i direkte modpol til den traditionelle kommunikation, der ellers præger fitnessmarkedet i dag, forklarer konsulent Martin William Frederiksen fra Kunde & Co.