Sundhedskampagnen Movember er endnu engang i luften i Danmark. Og ambitionerne er store. Movember skal være en tilbagevendende højtid.

Sidste år blev Danmark for første gang ramt af kampagnen, der bruger overskæg til at sætte fokus på mænds sundhed og indsamle midler til kampen mod prostatakræft.

Mere end 7.500 danskere deltog i kampagen og indsamlede over 1,1 million kroner.

Da Movember blev lanceret i Danmark sidste år blev kampagnen den mest succesfulde lancering af Movember i Europa. Den hidtidige rekord blev sat I England i 2007 med 6.196 profiler, som registrerede sig på www.movember.com – og den rekord slog Danmark med 7.559 såkaldte "Mo Bros".

Ambassadører central for kampagnen

Det danske PR bureau, Essencius, er igen i år ansvarlig for kampagnen i Danmark, som i store træk holder sig til samme formel, som gjorde sidste års kampagne til en succes, og som blev tildelt ”Projektprisen 2012” af Mens Health Week. Central for kampagnen var involvering af kendte ambassadører, PR, sociale medier og få, men attraktive kommercielle samarbejdspartnere.

Blandt ambassadørerne er musikgruppen Outlandish, der 30. oktober blevet barberet live på DR’s Aftenshowet, skuespilleren David Dencik, Nordeas chefstrateg Henrik Drusebjerg samt hovedparten af de professionelle danske håndboldspillere.

Blandt de kommercielle kampagnepartnere er igen Bjorn Borg, der netop i disse dage er synlige med en outdoorkampagne, og Arriva, som i år har sat overskæg på omkring 300 busser og tog i hele landet.  For kommunikationsbureauet Essencius har det været centralt at fastholde og udbygge de elementer, der gav Movember en stærk launch i Danmark sidste år.

Overskæg alle vegne

- Som noget nyt dekorerer TV 2 Zulu sendefladen med overskæg og markerer kampagnestarten 1. november med at sende 14 timers overskægs-tv, og på Fodboldfabrikken i København kan du i slutningen af november deltage i en særlig Mo Cup, hvor ”overskægsmål” tæller dobbelt, fortæller seniorkonsulent Gaute Parbo Niemann fra kommunikationsbureauet Essencius.

Endvidere samarbejder Movember med fotobanken Getty Images, der laver særlige overskægsudstillinger i forbindelse med en række centrale kampagne-aktiviteter, ligesom Gillette støtter op omkring den danske kampagne.

Kommunikationsbureauet Essencius skal ligeledes stå i spidsen for den svenske lancering af Movember, hvor mere end 150 elitesportsfolk samt branding-guruen Nicke Bergstrøm og social media-eksperten Jardenberg er ambassadører for den svenske kampagne, hvor der tænkes i utraditionelle baner, så som i nat, hvor der via Google og Youtube var etableret en Hangout med fælles ”shave down” for Mo’bro-gruppen ”Social Bros”.

Sæson for Mo’s

- Movember er andet og mere end hype. Movember ønsker at blive en art højtid og at være mere end blot en kampagne. Vi ved fra de lande, hvor Movember har kørt i flere år, at Movember bliver noget deltagerne opbygger traditioner omkring og ser frem til som en årligt tilbagevendende begivenhed. Kommunikationsmæssigt er det stærkt og er medvirkende til, at Movember ikke bare indsamler penge, men rent faktisk skaber dialog om sundhed, mand og mand imellem, forklarer Christina Schärfe Lambach, partner i Kommunikationsbureauet Essencius

Sjov tilgang til alvorligt budskab

Som noget nyt har Movember nedsat en særlig dansk komite, der ledes af M.D. Andreas Røder fra Københavns Universitetshospital, til at rådgive om hvordan de midler, der indsamles i årets danske kampagne fordeles.

Alene i Danmark bliver 3.700 mænd hvert år diagnosticeret med prostatakræft, og med Movember kan alle være med til at rejse midler til forskning i prostatakræft samt sætte fokus på, at mænd skal være opmærksomme på deres helbred. Pengene, der doneres, går til en global forsknings- og handlingsplan inden for prostatakræft, som er den mest udbredte alvorlige kræftform blandt danske mænd.

- Med 7.500 fantastisk engagerede ”Mo Bros” og ”Mo Sistas” levede vores første kampagne i Danmark i 2011 virkelig op til vores mantra om at ”Knowledge is Power and Moustache is King”. Vi fik sat fokus på mænds sundhed og indsamlet et imponerende beløb, og dette er medvirkende til, at vi i år har etableret ”Danmarks Nationale Rådgivningskomite for Prostatakræft”. Komiteen består af en række førende danske prostatakræftforskere, der sammen med støtten fra de mange deltagere skal styrke arbejdet med virkelig at gøre en forskel for mænds sundhed i Danmark og resten af verden. Jeg glæder mig til at se en masse flotte overskæg husere i Danmark denne Movember, siger australske Justin Coghlan og medstifter af Movember.

Sammen med en gruppe venner startede han Movember i Australien i 2003, men siden har projektet vokset sig stort med officielle kampagner i hele verden. Små 2 millioner mænd har været med i Movember siden starten, og sammen har de indtil videre indsamlet 1,7 milliarder kroner.

Den danske Movember-kampagne kulminerer 1. december med en stor afslutningsfest på Bremen Teater i København.

Læs mere om Movember-kampagnen her.