Man kan gå specialistvejen, og man kan gå ”opad i markedet.” In2media, dette ejendommelige ”kreative designbureau”, gør faktisk begge dele, og de gør det med succes. I tørre tal omsættes for 47,5 mio. kr. (+44%) og resultatet er før skat 6,5 mio. kr. Siden Tim Frank Andersen trådte ind af døren sammen med den nye adm. direktør Andreas B. Iversen i august 2006, har væksten ligget på 1.200 pct.

– Det er da gået ganske godt, siger Andreas B. Iversen med et stilfærdigt smil.

Men hvorfor er ”det gået ganske godt”?

– Tidligere gjorde vi mest ud af det kreative design. Den DNA har vi fastholdt, men vi er gået op i værdikæden, kan du sige, vi tænker kundens forretning, før vi anbefaler noget som helst.

Det vil 5 ud af 4 bureauer hævde?

– Givetvis, men man skal kunne levere for sine kunder, før påstanden holder. Samtidigt differentierer vi os i markedet med benhårdt fokus på digital innovation, som i højere grad har fokus på at bygge det digitale ind i kernen af virksomhedernes produkt og service.

– Alle virksomheder – stort set – har en mulighed, mange tror er problematisk. Produkt, salg, service og marketing betjener sig af samme kanal, nemlig den digitale, og er bureauerne ikke i stand til at vise direktionen, hvordan den får forretning ud af denne enorme mulighed, vil de mobile og digitale muligheder ikke til fulde blive udnyttet.

Det er præcis det, Trends-analysen siger. 97% af virksomhederne siger, de vil bruge online næste år, 55% vil bruge mobile, og de har afsat 1% af budgettet til mobile, der af alle eksperter udråbes til det nye sort.

– Hvis virksomhederne ikke har det rigtige mind-set og den rigtige strategi til at gå digitalt med hele forretningsstrategien, nytter det intet at kaste en masse penge efter annoncering via smartphones og iPads. Først skal formål med virksomhedens tilstedeværelsen sikres, og dernæst skal platformen udbygges, og her har mange virksomheder endnu ikke tænkt den ligning grundigt igennem.

Det er jo komplet skørt?

– Ikke nødvendigvis. Vi anbefaler ikke, at man går hovedløst digitalt eller mobilt som et specialiseret værktøj. Men hele potentialet for fremtidig vækst ligger i rigtig mange cases her. Når salg og service kan få oceaner af muligheder ud af den rigtige tilstedeværelse digitalt, og når kommunikation og marketing i forvejen ved, at verden bevæger sig den vej, er det logisk at den tværgående rådgivning vil få succes.

Så der skal investeres bunker af penge?

– Ja, bare ikke hovedløst. Men i forvejen udgør virksomheders IT-investeringer en faktor 10 i forhold til deres marketing-investeringer. Selve IT-infrastrukturen ved alle har betydning for forretningen. Hvorfor ikke koble det indlysende sammen med det forretningsmæssigt fornuftige, slutter Andreas B. Iversen.

In2media hjælper netop nu Oticon med at rulle et digitalt salgsværktøj ud for sælgerne på 24 markeder. KMD hjælpes med at skabe et digitalt værktøj til folkeskolen, så lærerne og eleverne kan kommunikere og undervisningen flytter over på PC og iPads. Danske Banks netbank-løsning er allerede berømmet og har vundet bunker af priser. Og kunderne er tilfredse, de kan se forretning i den digitale tilstedeværelse. Det er vel essensens af succes, ikke sandt?

Fakta:

Omsætning:  47,5 mio. kr. (+44%)

Vækst i forhold til 2006:  1.200%

Bruttofortjeneste (DB): 36 mio. kr.

Resultat før skat: 6,4 mio. kr.

Resultatgrad (DB): 18 %.

Antal medarbejdere i dag: 52.

 

Læs mere i Markedsføring 12-2012, der er på gaden i næste uge.