98 ud af 100 danskere kender den fynske chipsproducent KiMs, og det har reklamefiguren Jørgen en væsentlig del af æren for.

Han har stået foran kameraet 115 gange og spillet alt fra hippie, spejderdreng og millionær over Poul Thomsen til sportskommentator.

Godt 100 produkter er lanceret i de år, hvor Jørgen har været frontfigur i KiMs reklameunivers, hvor den trinde mand har gjort sit til, at KiMs i dag er et såkaldt ”superbrand”.

KiMS sidder i dag på næsten 50 pct. inden for chips- og snacksmarkedet.

Bag reklamefilmene står reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners. Henrik Juul har været den kreative direktør bag satsningen, og allestedsnærværende Søren Fauli har gennem 15 år instrueret de iøjnefaldende reklamefilm.

Når de professionelle bag reklameuniverset ser tilbage, så er de ikke i tvivl om, at succesen i høj grad har rødder i den fortælleglæde, som er omdrejningspunktet for hele reklameuniverset. Og så spiller det også en rolle, at danskere med Jørgen-karakteren første gang stiftede bekendtskab med håndholdt kamera og historiefortælling i reklamer.

”En elendig skuespiller”

Ideen var fra starten inspireret af DR-programmet ”Forsvundne danskere”, og spændingselementet blev overført til reklamefilmen, hvor et fiktivt filmhold ledte efter ”kartoffelgeniet” Kim, som var forsvundet.

I deres søgen efter Kim møder vi hans onde storebror Jørgen, og det skinner snart igennem, at han måske er involveret i Kims forsvinden. Fortællingen om Jørgen er i dag lidt af en klassiker, der fylder 35 kilometer råfilm.

I starten var der ellers ikke meget, der tydede på, at Jørgen skulle opnå noget, der i reklamesammenhæng minder om kultstatus.

Holdet bag filmene kalder Jørgen for den mest uperfekte reklamefigur, der er set, og KiMs’ ejer var mere end almindeligt skeptisk i starten. Kreativ direktør Henrik Juul fra Wibroe, Duckert og Partners og instruktør Søren Fauli husker fra de første optagelser, at Jørgen, der jo var amatørskuespiller, ”spillede virkelig ringe”.

- Jørgen blev en gedigen succes på trods af alle skeptiske forudsigelser og har været det siden. Jørgen har altid haft ”kant”, så alle har en mening om ham. Han har gennemgået en stor forvandling over årene. Først var han ond, så var han egoist ud over alle grænser, og i dag har han tanke og følelser for andre mennesker. Det vigtigste er imidlertid, at han er fulgt med tiden. Det vidner over 80.000 fans på Facebook om,” forklarer Britt Hougaard, der er marketingchef hos KiMs.

Er Jørgen kult?

Gennem årene har mange troet, at Jørgen var KiMs’ direktør, eller at han ejede virksomheden. Adskillige kvinder har også fundet Jørgen så tiltrækkende, at de gerne ville vinde en date med ham.

På et tidspunkt var der en konkurrence, hvor forbrugerne kunne opkalde et eller andet efter Jørgen. Og her blev alt fra yndlingskaniner til Nørrebrogade navngivet efter Jørgen. Og i år blev Jørgen udnævnt til at være årets kartoffelambassadør.

Jørgen hedder i virkeligheden Henning Jacobsen, og han er pensioneret kloakmester og ikke skuespiller. I dag er han 63 år, bor på Samsø med sin kone og ses ofte på øen på sin ladscooter, hvor der står KiMs på. Når der kommer turister til øen, kører de forbi hans hus for at tage billeder, og det må da være et tegn på, at Jørgen er meget tæt på at blive reklamekult…