Det er måske ikke lige årstiden at tale om julekalendere, men JYSKs resultater er så imponerende, at de fortjener at blive nævnt.

Nu er det ikke en nyhed-nyhed, at koncernen bruger en julekalender til at skabe salg. Det har koncernen gjort i mere end fem år, og konceptet er udarbejdet af relationsbureauet Juhlsen.

– Det er ikke længere nok at have en god online julekalender med præmier, for der er hele tiden et pres i forhold til at skille sig ud og være i stand til at tiltrække brugernes opmærksomhed midt i en overflod af online julekalenderkonkurrencer, sig Marie Balleby, Digital Marketing Specialist hos JYSK.

Instant win med integreret skrabespil

Julekalenderkonkurrencen 2017 var i høj grad påvirket af de erfaringer, man forinden havde gjort sig med et online lykkehjulsspil – også fra Juhlsen.

Her kunne brugere spille med ganske få klik med musen og fik derefter straks at vide, om man havde vundet eller ej. Et instant win-koncept. JYSKs Julekalender 2017 inkluderede et online skrabespil efter samme instant win-koncept – og det virkede. 

Ifølge Marie Balleby har kalenderen alene ved last klik-konverteringer betalt sig hjem mere end ti gange i forhold til prisen for Juhlsens set-up (ROI på 10,7). Og i det estimat er værdien af det store antal nye e-mail-permissions samt den ekstra online trafik efter julekalenderens afslutning ikke talt med.

Med andre ord et pænt resultat, på godt jysk.

15 lande giver sprog-hurdler ... normalt

Når man kører med julekalender i hele 15 lande, skal der en del oversættelsesarbejde til, som hurtigt kan blive en administrativ hurdle, men for at lette arbejdet, har man hos Juhlsen udviklet en back end, hvor man let administrerer de enkelte oversættelser digitalt og centralt, som har lettet Marie Balleby og kollegaernes arbejde:

– Arbejdet med oversættelserne fungerede i år helt vildt godt pga. brugervenlig back end.

I 2017 testede man dertil en ny form for integration til Facebook fra julekalenderen. I første omgang en funktion, hvor deltagerne kunne se egne og spillende Facebook-venners point direkte i julekalenderen.

– Det var faktisk Juhlsen, der foreslog, at vi skulle prøve med denne Facebook-integration til julekalenderen, fortæller Marie, der ser frem til forhåbentligt at arbejde mere i den retning fremover i den grad lovgivningen på området tillader det.

Vender naturligvis tilbage i 2018

Ikke overraskende er man hos JYSK rigtig godt tilfreds med julekalender-kampagnen anno 2017 og når man spørger Marie Balleby, om JYSK også er klar med en julekalenderkampagne i 2018 lyder svaret klart:

– Helt sikkert!”.

Og det er meget heldigt, for hele 207.588 har allerede tilmeldt sig julekalenderen 2018. Det er vel en ganske god anbefaling af konceptet.