”Overblik: Se rækken af Jyske Banks største sager.”

Sådan lød overskriften på en artikel fra Ritzau Bureau for blot fire år siden. Artiklen fra november 2013 blev skrevet i anledning af DRTV’s udsendelse ”I skattely” og samlede op på de mange skattesager, en sag om dårlig rådgivning i en hedge-fond og en decideret svindelsag fra Gibraltar.

Alt sammen sager, som Jyske Bank nok helst vil glemme, og nu er der gode nyheder for banken fra Silkeborg. Sagerne er ikke bare glemt: De 20-30 årige, som om få år vil være de vigtigste bankkunder, mener, at Jyske Bank er den mest tiltalende af de store banker. Og de mener, at Jyske Bank også er den mest troværdige.

Det viser en Styrkeprøve fra UserTribe, der har kortlagt holdningerne hos en række brugere i 20’erne ud fra, om de opfatter bankerne som ”tiltalende”, ”moderne”, ”digitale”, ”personlige” og ”troværdige”.

Den er jo jysk, så …

Brugerne er blevet bedt om at tænke højt, så der både er kommet kvalitative udsagn og konkrete anbefalinger fra UserTribe. En af anbefalingerne er, at holde godt fast i billedet af netop en jysk bank.

– Jeg tænker, at den er troværdig, når den er fra Jylland. Den snyder ikke. Det er lidt den jyske opfattelse, lyder en begrundelse fra en 27-årig kvinde fra Østerbro, der er kunde hos Nordea i dag.
Tilsyneladende vejer brugernes egne eller venners positive fortællinger tungere end mediedækningen i denne gruppe. Desuden har bankens markedsføring af filialerne som mere utraditionelle båret frugt, og de vurderes som meget moderne.
– Jeg synes at deres indretning er ret moderne og ret utraditionel for en bank. Det er meget sjovt,  siger en 25-årig kvinde fra Valby.

Danske Bank er moderne

Det bliver dog Danske Bank, der løber med titlen som den mest moderne bank. Mens Jyske Banks skandalesager måske er et spøgelse i kulissen, er der ikke så meget som skyggen af hverken bankpakker, Menchs ”New Normal”-kampagne fra 2012 eller hvidvaskningsskandale i brugernes hukommelse.

Derimod er MobilePay tilsyneladende en uudtømmelig PR-succes for landets største bank, som også har en meget rost netbank, der har vundet tests og priser i årevis. Brugerne kvitterer med at vurdere den 146 år gamle bank som den mest moderne og mest digitale.

– Min første tanke var, at det er dem, som lavede MobilePay, og det er egentlig derfor, jeg har et rigtig positiv indtryk af Danske Bank. Jeg synes, det er fedt med banker, som er innovative og tænker digitalt, siger den 27-årige fra Østerbro.

Kunderne fremhæver professionalismen i Danske Bank, men pointerer samtidig, at banken fremstår som fjern, kølig og så stor, at kunden let blive overset. Det gælder både for Danske Bank, og for landets næststørste bank, Nordea.

Nordea er gammeldags

I det hele taget må Nordea længes efter tiden efter finanskrisen, som banken kom ud af med et styrket image og uden skandaler. I 2011 lå Nordea i toppen af Berlingske Nyhedsmagasins image-undersøgelse, mens alle andre banker var i den tunge ende. Siden da har bankens image været i frit fald med Luxembourg-sager, Panama-papirer og ikke mindst ry for dårlig service.

Fra det Henning Larsen-tegnede hovedkontor på Christianshavn oplyser Nordea selv, at de mistede 25.000 kunder alene sidste år. Den fornemmelse sidder gruppen af unge bankkunder også med.
– De her sager gør jo bare, at man ikke har tillid til den bank mere, når de har urent mel i posen. Det er jo svært for en almindelig dansker at gennemskue, hvad der er foregået. Vi får kun præsenteret, at de har flyttet penge rundt for nogle kriminelle fyre, siger en 23-årig mand fra Herning.
Men den største forskel på opfattelsen af Danmarks to største banker er, at Nordea bliver opfattet som markant mindre moderne og digital end Danske Bank.
– Det er den mest gammeldags bank, jeg kan komme i tanke om, mener en 21-årig mand fra Østerbro.
En af de historier, som er positive for banken, er, at kunderne forbinder den med Nordea Fonden.

Mellem-banker har det svært

I laget lige under de tre største banker, er det svært at profilere sig i målgruppen.

Således ligger både Sydbank og Nykredit – Danmarks fjerde og femtestørste bank – i det bløde midterfelt inden for de fleste parametre.

Men når man dykker ned i kommentarerne, fremgår det, at det primært skyldes manglende kendskab. Flere opfatter Sydbank som en regional bank – eller som én udtrykker det ”en lidt dårlig version af Spar Nord”, mens en anden siger, at Sydbank nok ”appellerer mest til sønderjyder”.
Nykredit, der scorer lavt på tiltalende og troværdig, bliver i høj grad også vurderet på navnet: ”Jeg tænker huslån. En bank, jeg aldrig ville overveje. Den virker bare gammeldags,” lyder det fra den 21-årige mand fra Østerbro.
Undersøgelsen er gennemført af et repræsentativt udsnit af brugere mellem 20 og 30 år, der dels giver bankerne en karakter ud fra de fem parametre, dels har ”tænkt højt” foran computeren, mens UserTribe har optaget og analyseret kommentarerne.

Sådan bliver bankerne opfattet

Mest tiltalende:

• Jyske Bank

• Arbejdernes Landsbank

• Spar Nord

• Nordea

• Danske Bank

 

Mest moderne

• Danske Bank

• Jyske Bank

• Saxo Bank

• Nykredit

• Nordea

Mest digital

• Danske Bank

• Nykredit

• Saxo Bank

• Jyske Bank

• Nordea

Mest personlig

• Arbejdernes Landsbank

• Jyske Bank

• Spar Nord

• Sydbank

• Nordea

 

Mest troværdig

• Jyske Bank

• Arbejdernes Landsbank

• Spar Nord

• Nordea

• Danske Bank

Fakta

Om UserTribe

• UserTribe er en dansk tech virksomhed og en global platform, der hjælper kundeorienterede virksomheder med et Customer Reality Check.

• UserTribe hjælper virksomheder med deres datamateriale, både at få det, men også at forstå det.

• UserTribes komponenter giver virksomhederne mulighed for at udvikle produkter, services, kampagner samt digitale værktøjer i samspil og med udgangspunkt i deres kunder.

• Mere end 600 virksomheder som bl.a. Santander Bank, Lego, Grundfos, Nets og MobilePay, bruger UserTribe i deres analysearbejde.