Tæt på hver anden ung midtjyde synes ikke, at de gule og blå busser fra Midttrafik er et attraktivt transportmiddel.

Derfor søsatte Midttrafik for knap to uger siden en ny kampagne båret af levende billeder med tyk humor og direkte adresse til de 18-34 årige midtjyder, der gerne vil se, at deres regionale busselskab er med på beatet.

Det er i en vis udstrækning lykkedes, men den roadmovie-agtige kampagne appellerer tilsyneladende til et langt bredere publikum. Det gav sig bl.a. udslag i en stribe nomineringer, da denne uges shortlist til årets danske reklamefilmfest, The True Award, blev offentliggjort.

Kampagnens bærende film, ”Bussen”, var således blandt de fem mest nominerede filmarbejder.

Filmen er dermed nået langt udover grænserne for de 19 jyske kommuner, som Midttrafik dækker. Og nu har den også spredt sig langt udover lille Danmarks grænser. Kampagnefilmen blev således i går kåret som ”Ad of the Day” på det amerikanske marketingmedie Adweek, og på under to uger har flere end 300.000 kigget med på ”Bussens” vej gennem midtjyske byer. Og ikke mindst to omgange med hjulspin på Aarhus Havn.

Hos Midttrafik er Britta Charmig, kampagneansvarlig, godt tilfreds med reaktionerne på ”Bussen”. Det samme er bestyrelsesformand Arne Lægaard.

- Det er super godt, og det var lige det, vi håbede på. Vores undersøgelser viser, at mange af vores kunder, særligt de unge, ikke synes at bussen er særlig attraktiv. Med filmen sender Midttrafik et klart signal om, at vi har ambitioner, og at vi er klar til at gøre tingene anderledes for at få mere tilfredse kunder, siger bestyrelsesformand Arne Lægaard.

Hos Buzzanova, der er specialister i viral marketing, er begejstringen for ”Bussen” også til at tage og føle på.

- Midttrafik og M2 har ganske enkelt lavet årets bedste film med den største viralitet. Sidste år var det "Godt du kom" med envision. Efterhånden er det sjældent at danske kampagner reelt går viralt, men det må man sige, at denne her har gjort med over 300.000 visninger på kort tid, siger Karim Stoumann fra buzzanova.

Filmen er instrueret af Marc Wilkins og skabt af Midttrafik i samarbejde med Thomas Falkenberg og M2Films producer-team Ronni Madsen og Jan P.

- Vi er meget stolte og glade for anerkendelsen, som jo i bund og grund kan betegnes som ”opmærksomhed udenfor skiven", siger Ronni Madsen

Dermed mener han, at kampagnes målgruppe var de unge midtjyder, men den store bevågenhed generer ham – naturligvis – ikke.

Hvad betyder mest i denne sammenhæng. De mange nomineringer ved True Award eller ”Ad of the day”-kåringen?

- Vi er meget glade for de mange nomineringer ved The True Award, der er et stort skulderklap fra det danske producentmiljø, men den internationale anerkendelse er da også fantastisk, siger han.

Hvorfor?

- Det skyldes, at den virale spredning af ”Bussen” er sket fuldstændig på filmens præmisser. Det viser, at vores strategi om at satse endnu mere på mere content i vores produktioner bærer frugt, slutter Ronni Madsen.

Du kan se "Bussen"-filmen med vaskeægte amerikansk Hollywood-speak i toppen af denne artikel. Herunder kan du se en Midttrafik-bus i fri dressur i den omtalte hjulspinsfilm.