Faktisk var det umiddelbart en ret harmløs kampagne, den amerikanske kaffe-kæde Starbucks søsatte, da man lancerede hashtaggen #SpreadTheCheer på Twitter.

Meningen var naturligvis, at kædens ”followers” på det sociale medie skulle kvidre løs om dejlige kaffeoplevelser på kædens caféer, men sådan gik det ikke helt. Især i Storbritannien gik det galt.

Starbucks har nemlig tidligere på året været i de britiske mediers og forbrugeres kritiske søgelys, fordi kæden kun betalte 8,5 millioner pund (godt 78 millioner kroner) i selskabsskat ud af en omsætning på tre milliarder pund ( omkring 27,5 milliarder kroner).

Det havde forbrugerne ikke helt glemt, så tweet-strømmen gik hen og blev en mindre behagelig affære for virksomheden.

Og for at føje spot til skade, så havde det hæderkronede Natural History Museum i London hen over weekenden valgt at livestreame Starbucks’ Twitter-feed på en storskærm, da kaffekæden er sponsor for en særlig del af museet.

Over for gæsterne undskyldte museet de upassende udgydelser med en ”midlertidig fejl i deres filtersystem”.

At det kan gå galt, når brands flirter med Twitter, fandt også McDonald’s ud af fornylig. Her blev man også udsat for ”bashtagging”, som den slags hedder blandt kendere, da man lancerede hashtaggen #McDStories i håb om, at brugerne ville fortælle om deres dejlige oplevelser med burgerkæden.