På otte måneder er kendskabet til Ikano Bank vokset med næsten 10 procent. I maj måned i år hed kendskabsgraden til banken 45 procent Nu er der 54 procent, der kender Ikano Bank.

- Det er en god, tidlig julegave at kunne konstatere, at vores kendskabsgrad er steget med ni procentpoint til 54 procent. Det er også glædeligt at kunne konstatere, at forbedringen i kendskabet er væsentligt billigere end tidligere målt i TRP per kendskabspoint. Det indikerer, at vores mediestrategi fungerer godt, siger salgs- og marketingdirektør Peter Stuhr fra Ikano Bank.

Mindst lige så interessant for banken er antallet af udlån - takt med at kendskabsgraden er steget - gået i samme retning. Især mærkes en stigning inden for større lån, dvs. lån over 150.000 kr.

Det var i øvrigt bankens tidligere reklamebureau, Rosenstand & Kyllebæk, der for godt et års tid siden stod bag en stribe film med payoff’et ”Hvad drømmer du om?”.

Serien vandt i november en Advertising Effectiveness Award, og juryens begrundelse lød:

”Det er lykkes at trænge igennem i den lave ende af udlånsmarkedet – både positioneringsmæssigt og i etablering af brandets tone og stil i kommunikationen. Juryen finder, at der er tale om et fint eksempel på et sammenhængende koncept, samt stærk målopfølgning og dokumentation af fine resultater.”

Nyt bureau griber bolden

Til næste år skal bankens nye reklamebureau, TBWA, gøre klar til at kommunikere nye produkter for Ikano Bank. Bl.a. et nyt opsparingsprodukt, der, ifølge banken, får en rentesats i den bedste ende af markedet.

Ifølge undersøgelsen fra MyResearch har 72 procent af alle danskere i dag en opsparingskonto. Af dem, der endnu ikke har en, melder undersøgelsen, at 12 procent vil oprette en i 2013.

Lidt over 20 procent af danskerne forventer at spare flere penge op i det nye år.

Du kan se en ”behind the scenes”-film om produktionen af ”Hvad drømmer du om?”-serien her.