Danske Bank kommunikerede for meget, lød det fra Danske Banks tidligere topchef Eivind Kolding, da han i går deltog i en paneldebat i regi af Dansk Kommunikationsforening.

Det var første gang han optrådte offentligt, efter han forlod topposten i Danske Bank i kølvandet på bl.a. en del virak om Danske Bank-strategien ”New Normal – New Standards”, der bl.a. blev kommunikeret massivt i en omfattende image-kampagne for godt et års tid siden.

Det skriver Finanswatch, som fortæller, at da panelet blev spurgt, om de ikke ville nævne nogle af deres kommunikationsfejl, tøvede Eivind Kolding ikke.

- Det er klart, at Danske Bank har haft utroligt svært ved at komme igennem med sine budskaber. Det analyserede både vi og mange andre en del på, og spørgsmålet er så, om det er dårlig kommunikation, eller om det er dårligt kommunikeret i det hele taget. Den konklusion, jeg sidder tilbage med i dag, er, at vi nok ikke skulle have kommunikeret helt så meget. (..) Det har været svære vilkår for Danske Bank, og det kunne have været gjort bedre, lød det ifølge Finanswatch fra Eivind Kolding.

For meget at se til

Han pegede også på, at travlhed på andre fronter nogle gange kan føre en leder ind i en PR-storm, som det kan være svært at komme ud af:

- Jeg har været i situationer, hvor man har travlt, og man så lige bliver præsenteret for en leder, de lige har skrevet, og man lige skal tale i et video-klip. Nogle gange bliver mange fanget i et at gøre det, selv om man tydeligvis ikke selv er overbevist. Så kan man godt spille med, men det bliver ret hurtigt opfanget af omgivelserne. Og så kører kommunikationstoget, uden du nødvendigvis kan komme ud af det, lød det ifølge Finanswatch videre fra Eivind Kolding.

Det kunne lyde som en forklaring på en kronik i Politiken fra december i fjor - hvor Danske Bank var under massiv beskydning for New Normal - New Standards-kampagnen - der blev udlagt som en undskyldning for Danske Banks ageren under finanskrisen.

jml