Kommunekemi er endestationen for en af de vigtigste funktioner i et vestligt forbrug-og-smid-væk-samfund. Virksomheden fjerner ”kemi,” den producerer det ikke. Derfor kan man med nogen ret hævde, at her er en suveræn virksomhed med en god historie – og et helt forkert navn. Det er naturligvis ikke forbigået ledelsens opmærksomhed.

Men hvad tænkte de hos Nørgård Mikkelsen, da de har tygget lidt på opgaven?

– Da vi vandt opgaven for knap et år siden var kendskabet til Kommunekemi hos en del af teamet begrænset til ”noget med kemi og høje skorstene”. Efter en rundvisning på anlægget og en halv time i selskab med ledelsen var det ændret til respekt: Kommunekemi stod som en virksomhed i verdensklasse med en rigtig god historie og et misvisende navn. En fantastisk opgave for et bureau som os, fortæller Peter Jahn, kontaktdirektør hos Nørgård Mikkelsen.

Og grundene til, at navnet ”Kommunekemi” ikke længere giver mening?

– Navnet lyder som om, at ”kemi” er noget, de producerer, og ikke – som det reelt er – noget de fjerner. Kommunekemi er heller ikke længere ejet af kommunerne, selvom de stadig er blandt virksomhedens gode kunder. Så navnet kommunikerede ganske enkelt ikke længere det, virksomheden er: Blandt de bedste i verden til at afgifte og udnytte værdierne i farligt affald.

Peter Jahn fortsætter:

– NORD blev valgt som virksomhedens nye navn. Det kommunikerer nordiske værdier som sikkerhed, ansvarlighed, kvalitet og bæredygtighed, og det signalerer, at virksomheden kommer fra et land, der går foran, når det gælder om at tænke nyt og passe på miljøet.

I har også udviklet mantra og platform?

– Ja, ud over nyt navn og ny identitet efterlyste virksomheden også et mantra. Vi valgte at tolke det som et ”purpose”, et formål. Hvis en virksomhed giver et godt svar på, hvorfor den er sat i verden, har virksomheden en stærk drivkraft, der driver forretningen og motiverer både medarbejdere og kunder, forklarer Peter Jahn og tilføjer:

– Det, Kommunekemi har gjort gennem 40 år, giver i høj grad mening, kunne vi konstatere efter en række interview med kunder og andre interessenter. Udsagn som ”Hvis Kommunekemi ikke fandtes, skulle de genopfindes” og ”De kan ikke blive store nok. Der er en hel klode, der skal ryddes op”, gav os afsættet til formuleringen af NORDs purpose: ”For a cleaner tomorrow”. Det handler ikke om en fjern fremtid, men om her og nu og i morgen. Der er en klode, der skal ryddes op.

Det nye navn blev offentliggjort i går. Se NORDs nye grafiske profil og en film om navneskiftet i toppen af artiklen.