De Konservative er langt fra fordums glans, hvis man ser på de seneste meningsmålinger og partiets nuværende repræsentation i Folketinget.

Derfor skruer partiet nu op for kommunikationsindsatsen, og til det formål har De Konservative hyret et nyt bureau. Valget er faldet på kommunikationsbureauet Integral, som er specialister i disciplinerne markedsstrategi, reklame, design, PR og social media.

- Det er Danmarks måske mest spændende strategiske kommunikationsopgave, og vi føler os overbeviste om, at vi kan løse den sammen med det konservative team, siger direktør Casper Janns fra Integral.

Kommunikationsbureauet har i dag bl.a. virksomheder som GE Money Bank, Berendsen, Carlsberg, VKR-koncernen og Kraft Foods på kundelisten, men De Konservative er det første politiske parti, Integral samarbejder med. Det begejstrer en engageret Casper Janns, der dog ikke lægger skjul på, at der venter hårdt arbejde forude.

Det er man også godt klar over hos De Konservative, hvor man slår fast, at partiet står over for en kæmpe kommunikationsopgave, hvis man vil tilbage til de mindst 10 procent af stemmerne, som mange konservative fortsat mener, der er partiets ”naturlige” minimumsstørrelse. I de seneste meningsmålinger står De Konservative til at få mellem 3,5 og 4 procent af stemmerne.

Valget af Integral som ny samarbejdspartner faldt efter en grundig screening af mulighederne blandt danske bureauer, lyder det fra De Konservative.

Det betyder også et farvel til reklamebureauet Adtomic, som De Konservative har arbejdet sammen med siden 2010. Endnu tidligere løftede Kunde & Co. kommunikationsopgaven.

- Vi har indgået et samarbejde med Integral, som er kendt for deres grundige strategiske tilgang til kommunikation og branding, og de dokumenterede resultater. Vi har brug for en bedre formidling af vores grundholdninger og vores politik til vælgerne, men vi tror ikke, at der findes en hurtig snuptagsløsning, siger partisekretær Martin Dahl.

Derfor er Integral heller ikke hyret ind for blot at skrue en sjov kampagne sammen, der kan skabe opmærksomhed om De Konservative.

- Det er ikke et spørgsmål om at give os en ny farve, eller et sjovt slogan, men om at kunne forstå og formidle partiets DNA med gennemslagskraft til vælgerne. Samarbejdet med Integral er allerede rigtig godt i gang, og det har fået os til at skrue forventningerne i vejret, siger Martin Dahl.

Casper Janns fra Integral ser frem til den vanskelige opgave.

-Vi har respekt for de objektive kendsgerninger. Og meningsmålingerne taler deres tydelige sprog om, at det er en stor opgave. Der er masser af potentiale for at vende det nuværende triste billede, og lad os nu se, om ikke det potentiale bliver udløst frem mod næste valg, siger han.

Comeback-plan på vej

Valget af nyt bureau kommer kort efter, at De Konservative foretog en anden manøvre for at styrke kommunikation og politikudvikling, da partiet lagde sin pressetjeneste og det politisk-økonomiske sekretariat på Christiansborg sammen under en ny kommunikationschef i skikkelse af Benny Damsgaard, der kommer fra en stilling som rådgiver for Dansk Industris adm. direktør Karsten Dybvad.

Det første konkrete udslag af De Konservatives samarbejde med Integral er endnu ikke blevet synlige, men de har i løbet af de seneste måneder arbejdet på en comeback-plan, som både involverer den strategiske proces og den kreative eksekvering.

- Partiets retning og differentiering fra de øvrige partier skal tydeliggøres. Omdrejningspunktet er spørgsmålet: ”Hvad vil det sige at være konservativ?”, og så skal der langt mere power ind i kommunikationen, siger Casper Janns.

Det betyder bl.a., at der arbejdes på at aktivere partiets medlemsbase ved hjælp af en ny kommunikationsplatform.

-Partiet har en kæmpe base af dygtige og engagerede medlemmer, som hellere end gerne vil aktiveres, så der skal gøres mere for dem. Det er helt essentielt at få gejsten tilbage og få partiet til igen at være ét stærkt, samlet hold, mener Casper Janns.

Partitoppen i De Konservative, herunder partiformand Lars Barfoed, har været dybt involveret og engageret i det nye kommunikationsarbejde fra begyndelsen, og ifølge Janns er optimismen ved at vende tilbage i partiet, fordi der nu er ved at indfinde sig en bevidsthed om, hvordan man kommer videre.

Han mener grundlæggende, at partiets nuværende lave vælgertilslutning er selvforskyldt, og at første skridt fremad er skarp identifikation og intern erkendelse af de barrierer, der forhindrer fornyet fremgang. Opgaven er så at bryde de barrierer ned, og det kan bestemt lade sig gøre, mener han.

- Det nytter ikke noget at sætte sig hen i et hjørne og tude. Vi ved, hvor der skal sættes hårdt ind. Danskerne er, også partipolitisk, langt mere konservative, end tallene viser lige nu. Men de trænger i den grad til at blive mindet om det, slutter han.