Det hele startede med en kærlighedshistorie: I 1959 kom den japanske bager Shunsuke Takaki til København, hvor han forelskede sig hovedkulds i dansk mentalitet og kagekunst.

I Danmark fandt han en rig og nuanceret bagekultur, som han bragte med sig tilbage til Japan, hvor han åbnede det første Andersen-bageri i 1962.

I dag er Andersen et af Japans største bagerier, og de fleste japanere er fortrolige med danske klassikere som spandauere, kransekage og trekornsbrød – og nu har også København fået en Andersen.

Kontrapunkt har – ud over nyt logo, visuel identitet, strategi og design - også udviklet et navngivningssystem til produkterne, arrangeret åbningsevent samt stået for PR og kommunikation for det nye dansk-japanske bageri.

Opgaven lød på at udvikle en visuel identitet og et interiørdesign, der forener dansk og japansk kultur, og resultatet er blevet et afbalanceret, visuelt udtryk, der kombinerer dansk tradition og japansk præcision.

Arkitekt hos Kontrapunkt, Linda Holmsberg, siger, at Andersen er en historie om kærlighed, gensidig respekt og et forhold i perfekt harmoni. Det er hverken dansk eller japansk, men det bedste fra begge verdener:

- Det har vi forsøgt at understrege. Vi har vendt flowet i butikken og skabt en linje, der kontinuerligt balancerer og understreger rummets symmetri. Materialerne og udtrykket er inspireret af den designudveksling, der har været imellem nationerne og de værdier, det har bragt med sig: Det enkle formsprog, de lyse materialer og fokus på detaljen. Andersens logo – det strålende, røde A med et hjerte i midten – er placeret i centrum, hvor det står og gløder og opsummerer hele historien.

Og for Andersen-direktør Taka Teshima har det at åbne et bageri i København været noget helt særligt.

- Det var her, det hele begyndte, og det er danske bagermestre, som har oplært os. Vores grundlægger Shunsuke Takaki drømte om at komme tilbage til Danmark og åbne et bageri her – og nu er hans drøm blevet til virkelighed her i hjertet af Frederiksberg, siger han.

Kontrapunkt har gennem 27 år markeret sig som et af Skandinaviens førende designbureauer. Bureuaet har udviklet visuelle identiteter og strategi for kunder som bl.a. Danske Bank, Novo Nordisk, Røde Kors, DSB, Coca-Cola, Carlsberg, Noma og Arla.

Bureauet har hovedkontor i København og kontor i Tokyo og blev sidste år kåret af Creative Circle som Design Agency of the year.