Digital transformation er noget af det vanskeligste, men også det mest nødvendige, danske virksomheder skal igennem. Eller som et minimum tage stilling til.

– Jeg oplever flere og flere fra C-level fortælle mig, at den digitale transformation indeholder så mange ubekendte, at de ønsker kvalificeret sparring, siger Søren Berg, CEO for MSLGroup Denmark.

Der må være hundredvis af rådgivere, der siger, at det er noget, de kan?

– Det er der, men langt, langt de færreste magter det. Og selve processen om at finde frem til de rigtige løsninger er så kompliceret – og ikke mindst så svær at sælge ind til beslutningstagerne – at både virksomheder og rådgivere har et problem.

Sludder og vrøvl: Vi skal fra A til B, og det kræver X- eller Y-løsningen?

– Lige præcis den holdning løser intet. En digital transformation har i princippet intet slutmål, processen fortsætter i det uendelige, og netop derfor er det svært at sælge ind til C-level. Her insisterer man på målbare løsninger, der begynder og slutter, hvorefter man kan teste for ROI.

Kommunikation en nøglen

Så det, du siger, er?

– Vi skal erkende, at Design Thinking, der kigger helhedsorienteret og processuelt på forandringer i virksomheder og samfund, er den nye standard. Vi skal eksempelvis acceptere, at prototyper er noget, vi tester i virkeligheden, og derefter går man videre med erfaringerne fra realtid. Og her er kommunikation den centrale nøgle til at bringe virksomhederne igennem processen.

Det bør du uddybe?

– Den rigtige kommunikation anskueliggør, hvad den digitale transformation fører til. Læg mærke til at jeg siger ”anskueliggør”, og ikke ”dokumenterer”.

– Virksomheder skal nærmest se deres interne kommunikation som krisekommunikation og til at forberede både virksomhed og andre stakeholders, hvis budgettet overskrides og tidsplanen ikke overholdes 100 pct.. Dette er reelt change management med flere ubekendte, og det vil møde mange modstandere undervejs igennem virksomheden.

– Forestil dig, at vi skal overbevise procurement om, at de skal købe ind i noget, der ikke kan måles entydigt, og der ikke findes benchmark for i en database? Ikke en rar tanke, vel? Det passer ikke ind i procurements tankesæt.

Data er ny valuta

Hvorfor har de store rådgivere ikke for længst indset det?

– Fordi det er så vanskeligt. Og de fleste store er da i gang, men set fra min stol er det sket meget sent. De store revisionshuse, Deloitte, PwC osv., investerer i it-kompetencer, som aldrig tidligere. Men it gør det ikke alene.

– McKinsey og Accenture investerer i både kreative og digitale kompetencer, hvilket var uhørt for 10 år siden. Kreativitet har jo aldrig være deres spidskompetence. Og jeg kan kun fortolke det, som om de er enige i, at Design Thinking vinder frem, og at data er den nye valuta.

– Når man også vil være kreative, skyldes det, at eksekveringen er så vigtig. Man kan ikke længere stå og rådgive på et generelt plan. Selve eksekveringen bliver vigtigere og vigtigere, hvis man skal overbevise C-level. De skal nemlig have tillid til, at man magter opgaven, at man ikke sælger varm luft.

De gamle dør

Det virker alligevel ejendommeligt, at det er så svært?

– Ikke hvis du ser på, hvordan ejer-strukturerne påvirker beslutningstagning. Er man aktionærdrevet, skal man stå til regnskab fra kvartal til kvartal. Hvis man er partnerdrevet, kan man tage chancer, og man tør gå ind i processer, der for mange traditionelle CEOs ligner ”lost in translation”.

– Husk også på, at når virksomheder skal investere i forholdsvis bekostelige transformations-processer, kan der komme et dip i indtjeningen. Ikke alle investeringer er rigtige fra starten, så nogle investeringer vil ligne tab for traditionalisterne.

– Til gengæld ligger gevinsterne også i at transformere en normal forretning til en digital. Så der er ingen vej uden om, at virksomheder ændrer fokus. De gamle, der ikke vil se mulighederne i den nye verden, dør.

– Men inden du spørger, om jeg anbefaler at smide pengene rundt til højre og venstre, så NEJ, det gør jeg ikke. Vi tager de bedste idéer med fra den gamle verden, og implementerer tankerne i den digitaliserede nye verden.

– Men det kræver, at virksomhederne erkender, at speed og tab af kontrol af er en del af Design Thinking, og det er evnen til at implementere de nye processer, der afgør, om virksomheden overlever, slutter Søren Berg.