Det var en tydelig glad og stolt bestyrelsesformand for Kreativitet & Kommunikation, Jens Peter Jensen, adm. direktør hos Hjaltelin Stahl, der summerede året i sin første formandsberetning. Jens-Peter Jensen overtog formandsstolen sidste år efter Mona Juul.

– Til det såkaldte VM i reklame, Cannes Lions, fik vi vores all-time-high løve-høst og leverede en præstation, der gav genlyd i resten af Skandinavien. Få ting kan glæde og motivere danskere så meget som at tæve svenskerne. Tak til de medlemsbureauer, der leverede løsningerne, som gjorde os alle stolte.

Men det var ikke danske bureauers indsats i internationale award-shows, der var aftenens vigtigste nyhed:

– Til vores store glæde har Public Relations Branchen, foreningen for PR-bureauer, på deres generalforsamling for et par uger siden godkendt, at deres formandskab afsøger muligheden for at inkludere PRB i Kreativitet og Kommunikation. 

– Såfremt vi kan finde hinanden ift. vilkårene for sammenlægningen, og at vi sammen kan sikre rammerne for fortsat styrkelse af Public Relations-fagligheden, sker fusionen inden for de kommende måneder.

KreaKom står stærkere nu

På KreaKoms årsmøde var opbakningen til det nye fællesskab stor, og Jens-Peter Jensen forventer, at formalia er på plads før sommerferien. Hvis ellers alle PRB-bureauer vil være med, styrkes KreaKom med 30 nye medlemmer i et hug.

– Vi har allerede 2 bestyrelsesmedlemmer i KreaKom fra PRB, formanden Kresten Schultz Jørgensen og Peter Steerup, så mon ikke vi formår at finde hinanden?

– Det ville være en stor styrke for vores branche, hvis vi kan samles under samme paraply med en stærk fælles stemme. Det er jo herligt, at vi på den måde styrker vores fælles stemme.

Og det er der behov for, mente formanden.

– Ikke mindst i en tid, hvor de store konsulenthuse kigger sultent på os. Overalt på kloden bliver kreative- og digitale bureauer opkøbt af mastodonter som fx Deloitte, PWC, McKinsey, Accenture m.fl.

Hvorfor?

– Fordi kreativ kommunikation er udråbt som den helt afgørende og differentierende faktor i tiden. Når alt er optimeret med AI, machine learning, programmatics, automation og processerne ikke kan blive mere lean – er det vigtigste tilbage:

– Den kreative kommunikation, der vinder forbrugernes hjerter og hjerner. Det har vi altid været de bedste til. Hvilket får mig til at sige, at Einstein engang skulle have ment, at “Creativity is intelligence having fun.”

– Hvis det er sandt, er vi ikke bare kreative, vi er også intelligente, og arbejder i en branche, der har en forpligtelse til at have det sjovt. What’s not to like!

Et kreativt vækstteam ønskes

Men tjener I penge nok? Nej, vel.

– Skal der dryppes malurt i bægeret, kunne man tilføje, at vi ikke er verdens bedste til at de tjene store penge. Skabe ordentlige overskudsgrader. Det er nok også en af grundene til, at konsulenthusene har et godt øje til bureauerne og det ekstra indtjenings-potentiale, de ser her. Her kan vi bestemt blive bedre, og det bør vi have fokus på.                     

Jens-Peter Jensen mindede os om den seneste undersøgelse, der viser, at ”bruttoavancen blandt vore medlemmer er vokset med hele 4 pct. fra 2016 til 2017. Og bundlinjen fulgte fint med, da den blev øget fra 9,2 til 9,8 pct.” Men det bør endnu bedre.

Og så sendte formanden et lille hale-svirp til politikerne:

– 2018 bliver forhåbentlig året, hvor regeringen nedsætter Det Kreative Vækstteam. Det er noget, vi har arbejdet intenst på både under den tidligere, men også under den nuværende regering. Vi bliver nødt til at finde nye svar på, hvad vi skal leve af i fremtiden?

– Hvordan vi kan promovere Danmarks kernekompetencer på nye måder og drage fordel af, at vi kan noget særligt i Danmark, når det kommer til kreativitet og kommunikation. Det skal Det Kreative Vækstteam sætte rammerne og dagsordenen for. 

Efter mere end 20 års tro tjeneste forlod Erik Laumand, adm. direktør i Nørgaard Mikkelsen, bestyrelsen, hvor han erstattes af Claus Wittenborg, CEO i Advance. Stine Halberg, CEO i Publicis Media Danmark, blev valgt som nyt bestyrelsesmedlem, og hun indtræder i stedet for Peter Gottfredsen, Omnicom.

Petter Pablo Sommerfelt-Venegas, CEO i Zupa, er ny suppleant i stedet for Claus Wittenborg.

Og så er der KreaKoms regnskab

Endelig blev regnskabet godkendt på generalforsamlingen. Og her er der plads til forbedring. En svagt faldende toplinje (-3 pct.) og knap 40.000 kroner på bunden er yderligere et argument for sammenlægningen med Public Relations-bureauerne.

Det skal forbedres markant, og der er ikke længere mulighed for at lade foreningen vokse ved at indlemme små virksomheder, der stort set ikke betaler kontingent. Ikke mindst hvis KreaKom skal fortsætte med at honorere bestyrelsesformandens arbejdsplads med 200.000 kroner årligt for indsatsen.

Det er en praksis, der har været anvendt i årevis, bl.a. for at kompensere for tidsforbruget, og fordi bestyrelsesformanden selv afholder sine rejseudgifter.

Under alle omstændigheder skal indtjeningen op, eller udgifterne ned, når Jens-Peter Jensen næste år holder sin tale på årsmødet. Ellers skal foreningen spise af ejenkapitalen, der er på nydelige 7,7 mio. kr.