Næsten to års strategisk og kreativt arbejde i Imerco-koncernen kulminerede 1. februar i år, hvor dørene til 37 nye Imerco Home-butikker blev slået op over det ganske land.

Hovedarkitekten bag det nye koncept er CEO Frederik Brønnum, som i tæt samarbejde med Brandhouse, har været rundt i alle hjørner af markedet og ikke mindst kundernes hoveder for at finde ud af, hvordan fremtidens kæde, inden for tilbehør og gaveartikler til hele boligen, ser ud.

Historien om Imerco Home strækker sig helt tilbage til forsommeren 2016, hvor Imerco-koncernen gik i forhandlinger med 3C Retail, der dengang ejede konkurrenten Inspiration.

Udmeldingen om, at et opkøb af Inspiration blev en realitet, skete i august samme år, men der skulle gå yderligere et år, før konkurrencemyndigheden var klar til at godkende et opkøb mellem de 25 største og bedst beliggende Inspiration-butikker og Imerco.

De resterende Inspiration-butikker er i dag, under påbud fra konkurrencestyrelsen, omdannet til kæden Værsgo’, der drives af 3C Retail.

En helt ny type butikker

Længe inden Imerco fik overleveret nøglerne til de nye butikker, satte Frederik Brønnum sig sammen med koncernens bureaupartner Brandhouse for at udvikle en strategisk og kreativ proces, der skulle sikre den rette løsning for Imercos fremtid med en helt ny type butikker.

Vejen til Imercos vision om at blive danskernes foretrukne detailkæde, skulle dog vise sig at være mere snørklet end først antaget.

– Da vi kiggede ind i det oprindelige projekt med at opkøbe samtlige Inspiration-butikker, var det tanken at drive to selvstændige brands med hver sin klare identitet og målgruppe, forklarer Frederik Brønnum, der er CEO i Imerco-koncernen.

– Men med Brandhouse’ strategiafdeling om bord fik vi lavet en række analyser af markedet, kædernes positioner og ikke mindst kundernes købevaner samt præferencer, som afslørede en mere farbar vej.

Og den vej er?

– Ud fra et strategisk perspektiv gav det absolut mest mening at bevæge sig væk fra idéen om at bibeholde to brands og i stedet samle det hele og skabe ét stærkt Imerco-brand, fortsætter Kasper Sebastian Munch, der er strategidirektør hos Brandhouse, og uddyber:

– På denne måde kunne der ske et kvalitetsløft af hele konceptet, hvor Imerco’s mangeårige erfaring med danskernes købsvaner og præferencer inden for udstyr til køkken og bord kunne danne grundlag for en vision om et nyt, større og stærkere Imerco til en større del af boligen.

– Vores udgangspunkt er altid at kigge på slutkundernes behov og adfærd, og vurdere virksomhedens optimale muligheder, siger Stiig Binggeli, der er CEO i Brandhouse.

– Mens det hurtigt stod klart, at Imerco har det stærkeste brand på markedet, så kunne vi også se en oplagt mulighed for at udnytte Imercos markedsposition til at udvide scopet ud i nye produktområder, som kunne bakke op om ”Appetit på livet”-brandplatformen, som Brandhouse hjalp Imerco med udvikle for et par år siden.

Særligt fokus på boligtilbehør

På baggrund af det omfangsrige datamateriale og forbrugerindsigter, udviklede Brandhouse sammen med Imerco en strategi for de nye og større forretninger.

Strategien og det kreative arbejde udmundede i Imerco Home, der med et særligt fokus på boligtilbehør og indretning adskiller sig fra de øvrige Imerco-butikker.

Markedsanalysen viste, at der var en kæmpe uudnyttet vækstmulighed i bolig- og indretningskategorien, og derfor faldt valget på ikke blot at implementere Imerco Home i de tidligere, og noget større, Inspiration-butikker, men også at omdanne 12 af de eksisterende Imerco-butikker, som havde størrelsen og beliggenheden, til Imerco Home, så der i alt nu er 37 butikker landet over foruden 144 eksisterende Imerco-butikker.

Om samarbejdet med Brandhouse fortæller Frederik Brønnum:

– Imerco har arbejdet med Brandhouse på både strategisk og kreativt niveau gennem mange år, og det var oplagt for os at vælge en sparringspartner, som er stærk på begge områder.

– Når man står overfor så store vigtige forandringer og muligheder, er det altafgørende for os at have en samarbejdspartner, som ikke pakker tingene ind og taler os efter munden, men siger det som det er. Kun på den måde kan vi træffe de rette beslutninger.

Brandhouse har efterfølgende også stået for eksekvering og udrulning af Imerco Home-konceptet – ligesom en større, lokal PR-kampagne har været gennemført over det ganske land af bureauet.

Fakta

Kort om Imerco-koncernen

· Imerco-koncernen er Danmarks største butikskæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør.

· Imerco og Imerco Home består i alt af 181 butikker landet over samt Imerco.dk.

· Imerco-koncernen omsætter samlet for 1,5 mia. kr. årligt, beskæftiger 1.500 medarbejdere og er en del af M. Goldschmidt Holding-koncernen.

· Navnet Imerco er en forkortelse af Isenkræmmernes MERkantile COmpagni.

Om Imerco Home

· Åbnede dørene 1. februar 2018 med 37 butikker landet over.

· Tilbyder større sortiment inden for bolig, design, indretning og gaver.

· Kombinerer stærke og kendte mærkevarer samt egne mærker og brands.