Ingen gør noget på samme tid. Ikke alle tilegner sig en Walkman eller smartphone fra den ene dag til den anden. Nogle starter det gilde, alle sidenhen vil være en del af.

Derfor skal man kende togets destination. Hastighed. Flere siger, at toget er kørt mht. til fx økologi, hvorfor det derfor alligevel ikke betale sig. Nuvel.

Økologien har udfordringer, men ansvarligheden vokser. Vil og kan man ikke økologi, er der så mange andre ansvarligheds-parametre at sætte ind på. Helhjertet. Der er ingen undskyldning.

Forståelsen af kundernes fremtidige behov er essentiel. Og Firstmoves metier. Vi detekterer kontinuerligt de drivende adfærdstendenser, som vil ramme markedet i fremtiden og indholdsbestemmer dem.

Læs med og få en forsmag på den virkelighed, dit produkt skal matche. Hvis du ikke allerede har valgt dødsgangen.

Få dermed mere indsigt i kommende adfærd forærende her. Men husk, at den skal omsættes til konkrete markedsmuligheder. Det er en præstation i sig selv. Der går langt udover sidelæns ”innovation”.

1. Umage©

Umage er håndværk på højt niveau. Profession, passion og stolthed i treenighed. Største faglige kunnen. Ned til mindste detalje. Det grundlæggende behov er at mærke producenten. Viljen. Omhu og præcision i produktionen. Dem som går all-in for det gode, gedigne resultat. Nørden frem for spekulanten. Produkter, producenten selv står inde for, bruger og spiser. Fx den passionerede. Ikke kommercielle økologi.

2. Unika©

Unika er den ypperste kvalitet. Den særlige variant, som er helt sin egen. Som ikke kan kopieres eller gøres efter. For i det unikke ligger dedikationen. Unika leverer følelsen af noget særligt. En oplevelse i sig selv. Og står som det klare modstykke til kopiesterne og private label. Hæmskoen for innovation og kvalitet. Og prispressermaskinen, der er så ødelæggende for kvaliteten.

3. Forfald©

Forfald slipper vildskaben løs. Og materialiseres i den personlige demonstration. Oprør. Modstykket til korrekthedens og konventionernes snærende bånd. Fristelse frem for fornuft er kampråbet. Det indre svin må komme ud. Følger egne moralske kodeks. Drevet af den blotte lyst. Skejer ud og eksperimenterer. Især med det forbudte. Sprit, smøger, sex, partnerbytte, kakaosnifferi og candyflips. Og hår på den lader nu døren stå evigt på klem. Igen. Ja det gror.

4. Fejlbar©

Fejlbar er opgøret med perfektionismen. Og det korrekte. De efterredigerede instasnaps. Den ufejlbarlige livsstil, ingen mestrer alligevel. Mod den ydre polerede facade. Hvor kirogien ikke teknologien gjorde sit. Fejlbar fremstiller den rå virkelighed. Virkeligheden som den er. Man kaster sig ud i det, man ved, man ikke evner. Og som bør mislykkes. Arbejder bevidst på fejlkalkuler. Målet og resultatet er underordnet. Fuldstændigt. Blot det ikke er perfekt.

5. Nylæring©

Nylæring er fornyet skepsis ift. højere læring. Opgør med den traditionelle, historiske læring. Der ikke matcher fremtidens krav. Og arbejdsliv. Indse det dog. Læringen ligger nu i aflæringen. I omgangen. I helt andre måder at forstå verden på. Opfattelsen er, at der er viden nok. Den skal blot puljes på nye måder. Og i nye sammenhænge. Innovationskraften er lige til at plukke ned.

6. Hybrid©

Hybrid er den krydsede livsstil. Crossover kulturen, der grænseløst forbinder racer, stilarter, værdier og levevis. På ny. I tænkelige og utænkelige konstellationer. Bryder lighederne. Og dyrker modsætningen. I søgen efter helt nye muligheder og erkendelsesniveauer. Og i skabelsen af helt nye kategorier og produkter. Som enhanced human, insektbolognese, Alternativet, vidensfestivaller og smagsforestillinger.

7. Instant©

Instant er øjeblikkets forløsning. Den impulsive lyst og tilfredsstillelse materialiseret. Lige nu. Her er ingen praktiske forhindringer. Eller langsommelige processer. Der forsinker eller suboptimerer mulighederne. Det er løsningerne, der sikrer spontaniteten. Sekundfrisk mad, 3 eller 4 D print, dronelevering er blot en del af scenariet.

8. Klarsyn©

Klarsyn leder vejen til det transparente forbrug. Sikrer detaljeret viden. I et naturligt flow. Behovet har været til at føle på. Meget længe. Eliminerer fordækthed og skjulte agendaer. Giver troværdighed og mulighed for egen vurdering. Og er bedste kontrol med indholdet. Fra plasticstumper til reelle rejer. Hvis de da ikke er opvokset på en rismark. Sætter lup på produktionen og afstår. Køber direkte fra producenterne. Efterspørger produktionsdato frem for udløbsdato.

9. Lyksundlig©

Lyksundlig lægger hjernen i spændetrøje. Og gør sundheden glad. For glædesrusen er helsebringende. Opgraderer velværen i hele kroppen. Udmønter sig i lystbetonet livsstil. Med plads til lidt af det hele. Alt det gode. Helt uden forbud. Forskrifter og formler. For der er godt styr på den. Efter så mange år. Nydelse, sport for sjov. Og søvn for alvor. Rendyrket arbejdsglæde. Leve frem for livsstil. Happy is the new health.

10. Retfærd©

Retfærd er protesten mod stordrift og en storfuskende industri. Det miljø- og klimamæssige forfald. Det politiske og akademiske kollaps. Bankernes griske gnasken. Lovløsheden vokser. Selvtægt er blevet stærkeste våben. Og lader opgøret vælte de personlige grænser. For dit og mit. Utilfredsheden bekæmpes med radikale metoder. Bytter om på prisskilte. Stjæler. Indtager forbudte områder. Og omrokerer offentlige pladser. Alt efter lyst.

11. Samkraft©

Samkraft er tidens nye fællesskab og magtredskab. Løfter i flok. Og danner nye enheder, fronter og barrikader. En samlet indsats. På samme tid. En ny aktivisme vågner. Op fra den politiske dvale. Strejker, demonstrerer og sanktionerer. Og gør boykot af forbruget til et fælles anliggende. Forbruget er den virkelige trussel. Fjendebilledet.

12. Fit©

Fit er målrettet det individuelle behov. Og præferencer. På tværs af højde, drøjde, køn og alder. Livsstil og væremåde. For tilpasningen går hele vejen rundt. Fit sikrer udlevelsen af et personligt forbrug. Især også inden for samme familie. Af de familier, der er tilbage. Matchende det unikke behov. Målrettede mængder, indhold, unika og genom produkter.

13. Substans©

Substans fylder op. Leverer dybden. Og skaber meningen. Baseret på det nøje udvalgte. Rigt på et indhold, der mætter helt ind i sjælen. Her er ikke plads til nytteløse eller kompromisløse produkter. Eller ligegyldig pakketering. Ligesom tomme kalorier er ligegyldige kalorier. Vælger lidt med godt. Mad med høj næringsdensitet. Genbrugsmaterialer og emballagefri løsninger.

14. Velgjort©

Velgjort er det svære og komplicerede gjort ligetil. Med kvaliteten intakt. Af andre end en selv. Den hurtige og lette vej til svære og tidskrævende løsninger. Det er tilgængeligheden. Alle steder. Uden forbehold eller kompromisser. Fagspecialisten frem for gør-det-selv. Spise ude. Komplekse måltidsløsninger. Og services af enhver art.

15. Tidsfri©

Tiden rykker tættere på. For livet leves lige her og nu. Dvæler i øjeblikket. For at mærke tiden. Nærheden. Tilstedeværelsen. Gør tiden uafhængig af forbruget. Af den digitale forstyrrelse og distance. Behovet for at røre tiden brænder sig fast. Og gør papirkalender og notesblok til tidens materielle følgesvend.

Det store behov

Muligheden for at tilbyde noget unikt og værdifuldt, også for virksomheden selv, er at ramme direkte ind i behovet. Og der et kun ét skud.

Der er for mange me too’ er, kopister out there, der blot bombarderer markedet med det samme. Selvsamme marked, der nu skærer ned over hele linjen. Og tilkøber passionen frem for pengepungen.

Listen af værdier, dvs. behov omsat, er lang. Simpelthen fordi forbruget forfines og kravene bliver tilsvarende større. Det er markedsbetingelserne i dag. Og fremadrettet. Ovenstående værdieksempler er her eller kraftigt på vej.

De kompliceres yderligere over tid, hvorfor de vil ændre indhold og definition. Sundhed fx, er ikke bare sundhed. Sundheden er radikalt anderledes for en del forbrugere, end den var for 15 år siden. Derfor skal de være klokkeklart, hvordan man kommunikerer sundheden Til hvem.

Og det gælder over hele linjen, på tværs af brancher.

Fakta

· Firstmove blev stiftet i 2003: Skaber valid indsigt i fremtidig adfærd og dermed giver firstmove dig en specialindsigt i de behov dit produkt skal møde og indfri.

· Firstmoverne går først med ny adfærd. En adfærd, alle vi andre imiterer over tid. Derfor er det ikke så skidt at kende til den. For så ved vi, hvor vi skal sætte ind. Rettidigt.

· Firstmoverne er den lille, men signifikante, gruppe af forbrugere, der sætter værdierne og udstikker behovene. Før alle andre.

· Firstmoverne er dermed kilden til at forstå, hvad det brede, og kommercielt interessante marked vil efterspørge i fremtiden. De er vejen til at få indsigt i morgendagens behov.