Lego har – som så mange andre virksomheder – lagt en strategi på Social Media-området.

Den danske legetøjskæmpe går dog en smule længere end de fleste, i hvert fald ifølge en artikel i Marketing Magazine.

Her fortæller Legos direktør for sociale medier, Lars Silberbauer, at ”alle i virksomheden skal lære at forstå, hvad det vil sige at være Social”.

Det indebærer bl.a. et dagslangt program skræddersyet topledelsen. Når undervisningen er ovre, så skal de bestå såvel en praktisk som en teoretisk ”eksamen”.

Den praktiske del omfatter bl.a. det at poste en besked en på Legos Facebook-side, som har en fanbase på godt fire millioner personer.

15 min. arbejde - 10.000 dollar

- Du kan se nervøsiteten brede sig omkring bordet, når de tvinges til at kommunikere med kunderne. Men når de får 500 Likes, så går det op for dem, hvad Social Media handler om, siger Lars Silberbauer til magasinet.

Men det handler naturligvis om meget mere end Facebook-Likes. Silberbauer opremser fire måder at skabe værdi via sociale medier: Øget salg, større effektivitet, opbygning af brand-affinitet samt kunsten at beskytte brandet via sociale medier.

Silberbauer henviser i artiklen til en test, Lego kørte på selskabets Facebook-side for at teste den sociale platforms evner som salgsmaskine.

- Inden for seks timer nåede vi en million personer, og omkring 8.000 havde besøgt vores e-handelsside, hvilket resulterede i salg for 10.000 dollar. 15 minutters arbejde uden at bruge en krone på marketing (adspend), siger han og fortsætter: ”Min chef spurgte, om man så kan gøre det fire gange i timen? Desværre fungerer det ikke helt på den måde”.