ADVERTORIAL: I en globaliseret og digitaliseret verden er marketing- og kommunikations-afdelingerne på hårdt arbejde, når det handler om at sikre brandstyrke og troværdighed.

Har virksomheden afdelinger og aktiviteter på flere markeder, er det både udfordrende og tidskrævende at sikre, at medarbejderne i Lissabon benytter de samme logo-versioner, priser og guidelines som kollegerne i Stockholm.

– Virksomheder investerer stort i udviklingen af deres brand, men ofte har de mindre fokus på brandkommunikation og eksekvering på tværs af markederne, fortæller Michael Pfeiffer, direktør for den danske afdeling af den norskejede virksomhed Papirfly.

Centrale marketingprocesser virker

Det er imidlertid én af de udfordringer, som marketing automation kan løse, og han mener det er en oplagt vej frem for fremtidens multinationale brands.

– I store internationale virksomheder er man i stigende grad afhængig af centralt styrede marketingprocesser med 100 pct. overblik over aktiviteter på tværs af lande og tidszoner, fortæller han.

– Så er en brandportal som vores en effektiv løsning, da alt materiale opbevares, opdateres og deles fra ét centralt sted. Det letter godkendelsesprocesserne og skaber langt mere enkle og effektive arbejdsgange.

– Men først og fremmest sikrer det, at alle medarbejdere, uanset geografisk placering, altid bruger de seneste versioner af rabatkoder, fotos, produktark m.m., forklarer Michael Pfeiffer.

Kundedrevet udvikling

Papirfly blev grundlagt i Norge i 2000 og har i dag også afdelinger i Danmark og i England.

Virksomhedens kerneydelse var til at begynde med en avanceret billeddatabase, men med tiden blev flere og flere funktioner føjet til på baggrund af kundernes efterspørgsel.

I dag tilbyder Papirfly et brand automationssystem, der tillader medarbejdere uden specialistkompetencer at producere brandkonsistente marketing- og kommunikationsmaterialer i professionel kvalitet til alle mediakanaler.

– Vi er vokset ud af den grafiske branche og betragter ikke os selv som et IT-hus. Vi er derimod drevet af at forstå vores kunder og udvikler løbende software, der imødekommer deres behov, fortæller Michael Pfeiffer.

– Da vi fortsat er privatejet og ikke har nogen passive investorer, er vi ekstremt agile i markedet og i stand til at fastholde fokus på kunderne som det altoverskyggende parameter for vores udvikling.

Papirfly Danmark har specialiseret sig inden for Corporate segmentet, mens de øvrige afdelinger beskæftiger sig med hhv. detailhandel og Employer Branding.

– Når en ny kunde skal benytte Papirfly, vurderer vi kundens behov og tilpasser systemet med relevante moduler til forskellige formål, fortsætter Michael Pfeiffer.

– Efter kun én times oplæring kan en medarbejder eksekvere en kampagne på tværs af platforme i flere lande og på flere sprog – i professionel kvalitet med store besparelser til følge. Det er med andre ord meget let at bruge.

Papirfly opruster

Som alle andre steder i organisationen oplever marketing krav om effektivisering, og her kan automatisering gøre en markant forskel.

De rutineprægede opgaver i marketingafdelingerne løses nu af systemet, der samtidig fungerer som et effektivt styringsværktøj.

– Det sikrer ensartede produkter og mindsker risikoen for fejl og betyder, at medarbejderne kan bruge deres tid og kompetencer på andre og mere værdiskabende opgaver som f.eks. analyser og insights, siger direktøren.

– Resultatet kan aflæses helt kontant. Over tid kan virksomhederne opnå besparelser på op til 80 pct. gennem bl.a. intern effektivisering og mindskede omkostninger til specialister og reklamebureauer.

Det skaber en ROI, der fanger topledelsens opmærksomhed og forklarer, hvorfor man finder en række af Danmarks største brands, flere af Nordens førende detailkæder og adskillige FTSE 500-virksomheder blandt Papirflys kunder.

Og succesen har skabt kraftig vækst i Papirfly Danmark. Derfor opruster selskabet nu sin salgsorganisation med en erfaren key account manager. Den nye profil kommer fra en lignende stilling i en global virksomhed, hvor han har haft ansvar for salgsaktiviteterne i de Nordiske lande. Han skal nu bidrage til den fortsatte vækst og gode kundeservice i Papirfly.