Ofte drøfter marketeers, om pengene skal anvendes på tv, print eller online. Bevægelsen ses i disse år som en rejse væk fra gamle til de nye medier, og hvor sociale medier og mobile er de vigtigste dyr i marketing-åbenbaringen.

Den udlægning skriver Årets Markedsfører 2012, Joachim Knudsen, der har haft enorm succes med ”Coinoffers” for McDonald’s, ikke under på:

– Når vi har haft succes med ”Coinoffers” og satsningen på fx Facebook, er det netop ikke udtryk for et bestemt kanalvalg på bekostning af andre. Ganske vist har vi over 210.000 venner på Facebook, men vi ser marketing som en integreret proces med afsæt i rigtig mange værktøjer, siger Joachim Knudsen.

Han er gæst på ”Markedsføring to Go” på torsdag, hvor han fortæller om fordele og ulemper ved at bruge Facebook og sociale medier i marketing-ligningen.

– Jeg er tilhænger af, at vi tænker en hel kommunikativ infrastruktur sammen, så den samlede tilgang til markedet og forbrugerne understøttes af mange kanaler, der tilsammen udgør kampagnerne.

Men I er aktive på Facebook. Hvad anvender McDonald’s i øvrigt Facebook til?

– Både til krisehåndtering og til at understøtte ønsket om åbenhed og transparens. Når forbrugerne falder over os, er vi hurtige til adressere kritikken. Derudover er Facebook fremragende til at understøtte et bredere ønske om gennemsigtighed.

– Netop fordi Facebook er så god til det, kan vi bygge et engagement og en loyalitet hos forbrugerne, så de bliver ved med at komme tilbage til os. Derfor ligger der også et klart salgs-ønske bag investeringen i de sociale medier, slutter Joachim Knudsen.

Om det er en gratis, eventuelt en billig omgang, at integrere sociale medier i markedskommunikationen, fortæller McDonald’s marketingdirektør om torsdag den 31. januar her i huset.

Det er gratis at deltage, og du kan tilmelde dig her.