I dag lancerer McDonald’s en vegetarburger på det danske marked efter længere tids

udvikling og tests af forskellige varianter.

Lanceringen kommer i kølvandet på en stigende efterspørgsel fra de danske gæster – både fuldtidsvegetarer og den stigende gruppe af danskere, der gerne vil kunne vælge et kødfrit alternativ indimellem.

Og mon ikke også med et sideblik på, at den lille konkurrent Max Burgers har kolossal succes med netop deres vegetarburger?

– Vi har gjort os meget umage med at udvikle en vegetarburger, som virkelig smager godt og er et værdigt alternativ til selv vores bedste bøf-burgere. Og det mener vi, at vi har ramt, siger Mads Friis, kommerciel direktør hos McDonald’s Danmark.

Og meget tyder på, at det er en rigtig retning, for da McDonald’s testede burgeren i udvalgte restauranter inden lanceringen, var det mest påfaldende i resultaterne, at 84 pct. af de adspurgte angav, at vegetarburgeren overgik deres forventninger.

Burgerelskere smagstester vegetarburgeren

Den indsigt inspirerende NORD DDB til at gå anderledes til værks med lancering

en af den nye veggieburger, da lanceringen på de sociale medier tager udgangspunkt i en blindtest med 9 tilfældige burgerelskere, der ikke vidste andet, end at de skulle smagsteste en ny burgervariant for McDonald’s.

Deltagerne fik bind for øjnene, og burgeren kom ind på et serveringsfad med kuppellåg

til smagning. Ingen kunne gætte burgerens virkelige identitet – at den var uden kød. Alle gik automatisk sjovt nok ud fra, at det, de satte tænderne i, var en burger med kød.

Med denne blindtest valgte DDB NORD at løse opgaven med at lancere en vegetarburger for McDonald’s ved at lade deres største skeptikere godkende den – hvilket de gjorde.

Se filmen med blindsmagningen her.