Den digitale transformation skyller ind over medie- og underholdningsbranchen, men det får ikke branchens CEO’er til at ryste på hånden.

Tværtimod tror de stadig på vækst, både når det gælder økonomien generelt og i deres egen virksomhed.

Det viser en ny toplederundersøgelse fra revisions- og konsulentvirksomheden PwC om medie- og underholdningsbranchen.

Ifølge denne tror 85 pct. af branchens CEO’er ”i nogen grad” eller ”i høj grad” på vækst i egen virksomhed det næste års tid.

- CEO’erne tror på vækst i såvel den globale økonomi som i deres egen virksomhed, siger Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC. 

- Undersøgelsen viser dog også, at særligt ændringer i forbrugernes vaner, mangel på de rette medarbejdere med nøglekompetencer og hastigheden af den teknologiske udvikling bekymrer toplederne, fortsætter han.

De svære forbrugere

CEO’erne er især bekymrede over den ændrede forbrugeradfærd, hvilket gælder for 81 pct. af dem. 

Endvidere mener over halvdelen af CEO’erne, at teknologi vil ændre konkurrencen i branchen over de næste fem år, og de har ”digitale og teknologiske evner” og ”innovation” som deres vigtigste fokusområder.

- Nye muligheder inden for teknologien påvirker, hvordan indhold skabes og distribueres. Medieforbrugere i dag forventer meget mere for pengene end for blot nogle få år siden. Hvis virksomhederne i medie- og underholdningsbranchen fortsat skal være relevante og kunne klare sig i en skærpet konkurrencesituation, er det afgørende at investere i de rette digitale løsninger og kompetencer, som imødekommer forbrugernes ønsker, siger Leif Ulbæk Jensen.

Hvor er talenterne?

Undersøgelsen viser desuden, at 78 pct. af CEO’erne i medie- og underholdningsbranchen er bekymrede for adgangen til talent. 72 pct. ser manglende adgang til talent som den største vækstdræber.

Kreativitet og innovation er også vigtige kompetencer for CEO’erne i branchen.

- For at imødekomme forbrugernes ønsker sigter CEO’erne efter at samle en medarbejderstab med et bredere sæt af egenskaber, som særligt omfatter kreativitet, innovation og lederevner. Nok skal der investeres i teknologi, men gevinsten opstår først, når et team på tværs af kompetencer evner at være kreative, kunne samarbejde og vise lederskab. Forbrugerne efterspørger ikke teknologi, men indhold og relevante platforme, slutter Leif Ulbæk Jensen.