Selvom ni ud af ti af små og mellemstore virksomheder har en hjemmeside, så opdateres 60 procent sjældent eller aldrig, og alt for få giver mulighed for at købe eller booke direkte.

Det skal der rettes op på med en landsdækkende kampagne, eller et trænings-initiativ, “Succes Online”, der i dag blev skudt i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

- Øget digitalisering øger produktiviteten og eksportindsatsen øges, fordi det bliver nemmere fra kunderne at finde varer. Det gælder både for den tyske håndværker, der skal købe en dansk reservedel - og for almindelige mennesker, siger Pia Olsen Dyrh, der iøvrigt afslører, at hun i flere år har købt alle sine julegaver på nettet.

Små og mellemstore virksomheder skal generelt være langt bedre på internettet, lyder budskabet, og mange flere skal lære at sælge deres varer og tjenester online og opdatere deres hjemmesider med nye varer og informationer. Ellers går Danmark glip af et tocifret milliardbeløb i omsætning, som de web-elskende og mobil-researchende forbrugere er parate til at købe for, lyder advarelsen.

At en hjemmeside genererer vækst, dokumenteres af en dugfrisk undersøgelse fra Håndværksrådet. Her svarer 56 procent, at de har fået flere kunder via hjemmesiden, mens 36 procent har opnået et større salg. Alligevel svarer kun fem procent af de adspurgte, at de har en online webshop, ca. en fjerdedel, at de har onlinebooking, og kun hver femte virksomhed, at de har besluttet at investere i online-aktiviteter i det kommende år.

- De små og mellemstore virksomheder ved godt, at computeren er opfundet, og at de er nødt til at være til stede på nettet med en hjemmeside, siger Frank Korsholm fra Håndværksrådet og fortsætter:  “Men desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside, og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening. De, der har taget skridtet til at investere i tide og været på forkant med udviklingen, er også dem, som kommer til at overleve på sigt.”

Vækst uden grænser

Undersøgelsen er gennemført i forbindelse med kampagnen “Succes Online”, der altså blev skudt i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr ved et pressemøde i den 177 år gamle thesalon, Perchs, i København.

- Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder – og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark, siger Pia Olsen Dyhr.

Peter Friis, Direktør for Google i Danmark tilføjer: “Enhver virksomhed - ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er - kan være global fra dag et. Internettet kender ingen landegrænser, og derfor er det kritisk, at de danske SMV’er i den grad halter efter. De driver danske forbrugere i armene på udenlandske virksomheder og hægter Danmark af vækstkurven.”

Derfor sætter "Succes Online" ind med konkret og gratis træning i at få sin forretning til at gro ved hjælp af internettet. Ambitionen er at træne titusind SMV’er i online forretning - effektive hjemmesider, e-handel, e-booking, mobiloptimering med videre - og dermed skabe rammerne for vækst.

Bag Succes Online står Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen , FDIH , Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Google og Deloitte.

 

Fakta:

Det går ”Succes Online” ud på

Initiativet er centreret omkring hjemmesiden Dinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder kan orientere sig om alle lokale aktiviteter, deltage i videotræninger, finde ny viden, med mere.

Allerede i denne uge sætter "Succes Online" gang i træningen, dels af en række iværksættere ifm. “Startup Buzz” (et uge46-iværksætter-initiativ) og d. 15. nov. vil 95 små og mellemstore virksomheder, der gerne vil forbedre deres online tilstedeværelse,  blive trænet i Herning ifm. iværksætter-konferencen “Veje til Vækst”.

I løbet af de næste måneder vil partnerne rulle træningstilbud ud over hele landet med udgangspunkt i deres lokalafdelinger og specialviden. Efter nytår følger bl.a. et 10-byers-roadshow, samt planer om at digitalisere en dansk ø.

Fra uge 48 begynder en række online træningsmoduler med eksperter, som helt konkret vil gennemgå forskellige emner som f.eks: E-handel, mobil-optimering eller online markedsføring, give tips og tricks og svare på spørgsmål fra deltagerne. Online-træningen vil foregå via Googles "Hangout on Air", som gør det muligt at livetransmittere træningssessionen online og have aktive deltagere med fra hele landet.