Sociale medier og shopping er overraskende ikke det primære tidsfordriv for amerikanske mobilbrugere. Det er tid brugt på en selv, fastslår ny undersøgelse fra AOL og BBDO.

Op mod halvdelen af tiden, bruger amerikanske mobilbrugere på såkaldt ”me time”.  Det svarer ifølge undersøgelsen til 864 minutter om måneden. Formålet med ”me time” svarer til det, som med et dansk udtryk vil blive betegne som at slå tiden ihjel, da det dækker over definitioner som ren og skær afslapning, underholdning i form af at se en sjov viral video, læse sladder på nettet, lægge ne kabale og almindelig vindues-shopping.

Ydermere viser undersøgelsen, at amerikanerne bruger mobilen 68 pct. af tiden derhjemme, og ikke på farten, som man måske i første omgang vil have forventet.

Udover ”me time”, som optager mobilbrugeren 46 pct. af tiden, bliver den resterende tid brugt på seks andre formål, som fordeler sig således:

- Self expression: 21 minutter pr. måned (1 pct.)

- Discovery: 47 minutter pr. måned (4 pct.)

- Preparation: 61 minutter pr. måned (7 pct.)

- Accomplishing: 133 minutter pr. måned (11 pct.)

- Shopping: 126 minutter pr. måned (12 pct.)

- Socializing: 410 minutter pr. måned (19 pct.)

”Self expression” dækker over tid brugt på hobbies og personlige interesser. Søgninger af nyheder og informationer går ind under kategorien ”discovery”, og ”preparation” er f.eks. planlægning og forberedelse af rejser og flyture. ”Accomplishing” dækker både over at holde styr på sine finanser, vedligeholde sit helbred og at kunne opretholde sin daglige produktivitet. ”Shopping” og ”socializing” kræver vist ingen nærmre definition.

Annoncører forspilder chance

Ser man på sammenligningen af tidsforbrug og ”ad effectiveness”, som er illustreret ovenover artiklen, ser det ud til, at annoncørerne forspilder en ellers oplagt chance at interagere med brugerne, når de bruger tid på deres ”me time”.

Begrundelsen er umiddelbart, at budskaberne tilsyneladende ikke er relevante for den sammenhæng og situation, som brugene befinder sig i. Det interessante er dog, at ”me time” sagtens kan dække over andre formål.

Eksempelvis kan brugen af apps have mange formål. Facebook kan eksempelvis både bruges til at socialisere og ”discovery”. Og en shopping-app kan sagtens blive brugt til at browse de seneste mode-tendenser, som først bliver omsat til et reelle køb, nogle dage senere. Derfor er det ifølge undersøgelsen vigtigt, at annoncørerne bliver en del af mobilbrugernes "me time".

Undersøgelse ”Seven Shades of Mobile” er i 2012 foretaget af InsightsNow for AOL og BBDO. Undersøgelsen er sammensat af to faser, hvor første fase har bestået af 24 dybdegående interviews og hvor selvsamme 24 mobilbrugere, har skullet udfylde en syv-dages dagbog. Undersøgelsens anden fase er gennemført iblandt 1.051 amerikanske mobilbrugere, i alderen 13 til 54, hvor der er blevet opsamlet data om 3.010 mobile interaktioner, som for tredjedle af brugernes mobile aktiviteter, blev sporet 30 dage tilbage.

Læse hele rapporten ”Seven Shades of Mobile” her.