Sidst jeg skrev en boganmeldelse var i 4. klasse, hvor jeg anmeldte fodboldspilleren Pelés biografi (den er i øvrigt rigtig god), så det er ikke hverdagskost for mig.

Når jeg alligevel har valgt at kaste mig over denne anmeldelse, er det fordi jeg synes, at Dorte Nielsens ”Den kreative tænkers hemmelighed” er en vigtig bog for alle, der til daglig arbejder med idéudvikling.

Og det behøver absolut ikke at være afgrænset til bureaubranchen.

På reklamebureauerne lever vi dybest set af, hvor hurtigt vi kan komme op med gode idéer. Det tager meget forenklet udgangspunkt i denne ligning: Tid x Kompetencer x Ideudvikling.

I forhold til sidstnævnte element, ideudviklingen, er det ofte lidt en ubekendt black box.

Man har selvfølgelig nogle metoder og fremgangsmåder, men de færreste har kigget på videnskaben bag det og på hvilke ingredienser, der konkret hjælper til at udløse bedre idéer, hurtigere. Det gør denne bog.

Hundeluftning og velcro

Bogens første afsnit er det helt centrale omdrejningspunkt, nemlig at stærke idéer opstår, når vi opdager overraskende sammenhænge.

Et af eksemplerne i bogen er opfinderen George de Mestral: På en gåtur med hunden opdager han, at adskillige burrer har fæstnet sig til både ham og hunden. Han smider burrerne under et mikroskop, opdager små kroge - og får idéen til Velcro.

Bogen er fyldt med den slags små fine eksempler, der kobler videnskaben med den virkelige verden. Og det gør den virkelig læsbar og tilgængelig.

En anden central pointe i bogen er at opdele idéudvikling i en divergens-fase og en konvergens-fase.

På min ferie, hvor jeg læste bogen, faldt jeg over en køleskabsmagnet som sagde ”Write Drunk. Edit Sober”, og det forklarer ret godt, hvad de to begreber betyder. Nemlig en ”fri” fase, hvor man uhæmmet og kvantitativt smider idéer op - og en redigerende fase, hvor man udvælger og skærper idéer i forhold til strategi og målsætninger.

Dansen om den varme grød

Bogen henviser til studier, der har vist, at man kan løfte ideernes kvalitet betragteligt ved at holde faserne skarpt adskilt.

Jeg tror mange bureauer og kunder kan opnå skarpere idéer, hvis man bliver tydeligere omkring hvor i ideudviklingsfasen, man er. Man oplever desværre ofte både internt og eksternt at ideer, der kunne have vokset sig store og stærke bliver skudt ned, fordi man griber til konvergent tænkning for tidligt.

Ligesom der kan være en ”dansen om den varme grød” på et tidspunkt, hvor det er nødvendigt at skære til og vælge fra. Bedre kendt som ”Kill your darlings”-fasen.

De to sidste afsnit i bogen, handler om konkrete værktøjer, du kan bruge til at træne dig selv til at blive endnu bedre til at se sammenhænge.

Første del er en række konkrete øvelser, man kan lave individuelt. Mens anden del er værktøjer, man kan bruge i forbindelse med konkret idéudvikling.

Her synes jeg dog bogen sætter sig lidt mellem to stole i forhold til målgruppen.

Kom med en app

Første del er rigtig fin i forhold fx uddannelser, hvor man kan fordybe sig i øvelserne i lang tid.

En idé for at kunne ramme dem med lidt mindre tid også, kunne være at udvikle en app, hvor man i forskellige pauser kunne træne evnen til at se sammenhænge i stil med Elevate-app’en (hjernegymnastik på mobilen).

Anden del af værktøjsafsnittet dækker lidt bredere og er også relevant og anvendelig for mere professionelle målgrupper.

For mig er værktøjsdelen klart den mest interessante, men desværre også den, der er mindst uddybet. Men det kan man måske kigge på i andenudgaven.

Alt i alt er der tale om en let tilgængelig bog med mange spændende indsigter, fyldt med videnskabelige aha-oplevelser og en række idé-værktøjer, der er lige til at gå til - så en klar anbefaling herfra.

Hvis du vil møde forfatteren Dorte Nielsen, kan du tilmelde dig Kreativitet & Kommunikations Creative Boost-arrangement den 14. september.

Her præsenterer hun i samarbejde med Erik Rodin fra den London-baserede innovationsvirksomhed August Public en række konkrete værktøjer, der kan forbedre kreativiteten.

Læs mere om det her.