At bruge en forretningsplan i de tidlige stadier af jeres idéudvikling kan øge risikoen for at mislykkes, mener Alexander Osterwalder, forfatter til bestselleren Business Model Generation.

Store organisationer vil især kræve en forretningsplan. Det er en fejl. Her vil jeg skitsere tre grunde til, hvorfor virksomheder burde droppe forretningsplanen til fordel for en hurtig og iterativ tilgang.

Selvom forretningsplaner bliver mere og mere sjældne i startup-verdenen, så eksisterer de stadig i store virksomheder. I store virksomheder er det meget normalt, at et team bruger et par uger på at udvikle en forretningsplan.

De bruger først tid på markedsresearch. Derefter vil de udfærdige en detaljeret plan med et imponerende regneark, som ser 3-5 år frem i tiden. Til sidst vil det alt sammen blive opsummeret i et smukt slideshow for at overbevise topledelsen eller investorer om det geniale i idéen.

En fin powerpoint skaber illusioner

Gode forretningsplaner kan se gode ud og have så overbevisende argumenter, at det bliver svært at tvivle på dem. Desværre vil denne falske illusion af sikkerhed muligvis kun øge risikoen for at mislykkes – eller i hvert fald spilde tid og penge.

Det er der ikke nogen virksomheder, der ønsker. Lad os kigge på tre grunde til, hvorfor det at kræve en forretningsplan er en dårlig idé.

Detaljer for tidligt = Du risikerer at spilde tid

En af farerne ved at skrive en forretningsplan er at bruge for meget tid på at finpudse en idé, før den overhovedet er bevist.

Desværre ”overlever ingen forretningsplan (lige meget hvor fin den ser ud) den første kontakt med kunden”, som Steve Blank, igangsætteren af Lean Startup bevægelsen og medbidragsyder her i bogen, engang har sagt.

Frem for at forbedre en idé i de tidlige stadier, så burde du teste den med det samme og udvikle baseret på markedsfeedback. Ellers risikerer du at spilde tid på at forbedre en idé, som alle er ligeglade med. Problemet er, at du først vil indse dette meget senere.

TIP: Hold dine første idéer meget simple: Fx bare én side med forretningsmodel og/eller value proposition, og test dem med det samme. Du bør gradvist forbedre dine idéer igennem flere og flere beviser.

Du risikerer at blive låst fast, hvis du ”sælger” idéen hurtigt

Dér, hvor det begynder at blive kritisk, er, når et team sælger deres topleder eller investor en poleret og forfinet forretningsplan, før den er blevet testet på markedet.

Når ledelser eller investorer køber og finansierer en plan, så forventer de, at succesen udelukkende afhænger af udførelsen. De forventer, at det smukke og detaljerede regneark materialiserer sig præcis, som det blev præsenteret.

Med andre ord er du lige blevet låst fast i en idé, som er noget, du har fundet på. Du er tvunget til at udføre en idé, som endnu ikke er bevist. Hvis du vil skifte retning senere, vil det blive svært at overbevise ledelsen, fordi du solgte dem noget andet.

TIP: Sælg ikke ledelsen en poleret og forfinet forretningsplan. Sælg dem en mulighed og en udførlig proces, som vil gøre din idé til en eksekverbar forretningsmodel ved at producere beviser.

Vis dem hvordan denne tilgang vil minimere risiko for at mislykkes i stedet for en forretningsplan, som øger risikoen for at blive låst fast i én retning, som endnu ikke er bevist.

At hyre baseret på en idé og plan = Du risikerer for tidlig skalering

Den største risiko ved forretningsplaner er, at de kan føre til for tidlig skalering. Det sker, når du hyrer folk og bruger penge på nøgleressourcer, som er baseret på en plan frem for markedsbeviser.

Med andre ord så begynder du at eksekvere, før du er blevet færdig med at søge efter den rigtige forretningsmodel og value proposition.

Den slags for tidlig skalering af fine forretningsplaner kan føre til enorme økonomiske tab. Mine ”yndlingseksempler” er Flo TV by Qualcomm (+1 mia. dollar tab) eller Better Place, et startup som prøvede at få folk til at bruge elektriske køretøjer (850 mio. dollar tab).

TIP: Invester ikke i produktion, før du har stærke beviser for, at din idé vil fungere, ellers risikerer du at skalere for tidligt og løbe tør for penge.

Brænd din forretningsplan inden den brænder dig.

I min (Alexander Osterwalder, red.) virksomhed Strategyzer er vi ikke fjender af forretningsplaner, hvis de udelukkende bliver brugt til at skabe overblik og indledende planer.

Desværre har vi set for megen skade gjort af forretningsplaner, som er sket i de tidlige stadier af idéudvikling - specielt i store virksomheder.

Der er ikke plads til en forretningsmodel, når du stadig søger efter den rette forretningsmodel og value proposition til din idé. Det er simpelthen det forkerte værktøj til opgaven, og det kan endda føre til, at du øger risikoen for at mislykkes.

Forretningsplaner burde blive skiftet ud af en mere dynamisk tilgang, indtil du har nok beviser for, at din idé vil virke. Først da burde du overveje at lave en forretningsplan. Før da foreslår jeg, at du brænder din forretningsplan, før den brænder dig af.

Fakta

· Jonathan Løw er aktuel med den internationale opfølger, The GuruBook, hvor 45 amerikanske ledere og innovatører har talt med Løw omkring ledelse, strategi og nytænkning.

· Markedsføring har fået mulighed for at bringe tre guru-indlæg eksklusivt. Det første er af manden bag den internationale bestseller Business Model Generation – Alexander Osterwalder.