For under en måned siden kunne man hos Help PR & Kommunikation ikke få armene ned, da REMA 1000, som bureauet har været PR-partner for i mere end 10 år, indtog førstepladsen som det bedst omtalte brand på YouGovs årlige Brandindex-liste foran MobilePay og Lego.

Og nu kan Help føje endnu et stort internationalt brand til kundelisten, idet man efter en pitch-runde mod en håndfuld andre kombattanter netop har vundet Nespresso Danmark som ny kunde.

Om valget af Help PR siger Marketing Director hos Nespresso Danmark, Gitte Sarlvit:

- Vi har tidligere arbejdet sammen med nogle rigtigt dygtige PR-bureauer, men Help bød på noget andet end det, vi tidligere har set – også sammenlignet med meget strategisk anlagte bureauer. Så jeg har en forventning om, at Help kan tage os nye steder hen og udfordre os som brand. For det skal man turde blive.

Hos Help PR mener chefrådgiver og daglig leder, Kasper Kankelborg, da også, at netop det at kunne udfordre er bureauets styrke:

Med det lange lys tændt

- Jeg har selv en baggrund fra andre mere traditionelle bureauer, og der er ingen tvivl om, at vi gør tingene anderledes hos Help PR. Det handler i høj grad om, at vi som K-rådgivere ikke kun har langt lys på omkring strategi og koncept - men at vi også på den korte bane husker, at brands først oplever reel værdi, når deres historier knækkes ud i medierne, på sociale medier eller via influencers og andre meningsdannere, siger han.

Gitte Sarlvit supplerer:

- Det er jo mange muligheder i PR i dag. Hvor man tidligere arbejdede meget med et årshjul, der fx sagde kampagne i marts med tilhørende produktlancering, så vil vi gerne se anderledes på det. Vi vil tænke mindre i kampagner og produkter og mere i at komme tættere ind på brandet som helhed. Mindre indefra og ud og mere på mediernes præmisser.

Man skal være agil

Og hvis man spørger Nadia Jakobsen, kommunikationskonsulent hos Help PR og med på Nespresso-teamet, så er betingelserne for at lave PR for livsstilsbrands ikke blevet lettere – tværtimod:

- Som brand skal man være klar til at rykke hurtigt i dagens mediebillede, og som PR-bureau skal man være endnu hurtigere til at se mulighederne og eksekvere på dem på kundernes vegne. Den tilgang kræver mod og overtalelse, særligt for internationale brands, men til gengæld får vi meget mere ud i æteren, når vi først er i gang, siger hun og tilføjer:

- Det er vores opgave at udfordre vores kunder og se tingene med forbrugerbrillerne på. Hvis du låser dig for meget fast i stramme PR-planer, så risikerer du, at du ikke rammer din målgruppe, der, hvor det rent faktisk har en effekt. Også selvom du faktisk har en god historie.

Ud over rampen

Gitte Sarlvit forventer, at det nye samarbejde udmønter sig i synlig eksekvering i løbet af halvanden til to måneder:

- Nu skal vi jo lige i gang med at lære hinanden endnu bedre at kende, men jeg er helt overbevist om, at vores samarbejde kan sikre os både større synlighed og mere kvalificeret PR-arbejde, siger hun.

Gitte Sarlvit fortæller i øvrigt, at man gennem processen har haft dialog med andre Help-kunder for at komme tættere på, hvad valget af bureauet vil indebære og give, og det har bekræftet hende i, at valget af Help er rigtigt:

- Målet er, at brandet Nespresso og vores værdier skal ses og forstås, og Help har indtil videre hjulpet os ud over rampen i forhold til, hvordan man skal turde tænke PR. Ikke kun på livsstilsdelen, men også på hele corporate-siden. Og det glæder vi os til.