Digitaliseringen var udgangspunktet for Markedsføringsdagen, og Christiane Vejlø, Tine Thygesen, Morten Wagner og Martin Bjergegaard var det nydelige panel, der blev udspurgt af Tim Frank Andersen. Konklusionen, malet med den brede pensel, lød: Nicher vil leve, er du ikke på Twitter, er du død, og er du ikke mobile, er du også død.

Det kan ikke overraske, når Wagner, Thygesen og Bjergegaard alle lever godt af at spotte de nicher og trends, der åbner for forbrugernes pengekister, mens Vejlø brokker sig over de virksomheder, der ikke forstår netop de budskaber.

– Udviklingen går mod stadigt mere specialiserede sites, men de overlever kun, fordi de på rette vis ”enables” via de store sites som fx Facebook, lød en af konklusionerne. ”Enabling” betyder, at det lille site ”løftes” eller foldes ud i kraft af det store sites muskler.

Det fik naturligvis panelet til at enes om, at troværdighed og relevans er grundlaget for al fremtidig kommerciel kommunikation. Nichen – eller apps eller andre gadgets – der rammer plet med tilgængelighed, relevans og troværdighed, står til at høste mammon af en hidtil uset størrelse.

– Twitter er den helt store fremtidige mulighed for danske virksomheder, lød en anden konklusion. Især fordi den blev sekunderet af en anden sandhed, nemlig at Twitter ikke er en kort forlængelse af Facebook eller et af de andre sociale medier.

– Jeg håber og tror, at Twitter får det helt store gennembrud som videnkilde, ikke som en ny vej ind i sociale medier, sagde Christiane Vejlø eksempelvis. ”Jeg giver og tager, deler og modtager præcis de informationer, jeg har brug for via de folk, jeg følger.”

Det sidste er interessant, fordi det igen giver baghjul til de mennesker og virksomheder, der investerer og investerer i traditionelle sites uden at gå all-in med de nyeste kanaler. Vi følger eksperterne via Twitter, vi misser ingen historier, hvis vi følger de rigtige, og de rigtige er jo de personer, der formidler relevans og troværdighed.

Dækningen af Markedsføringsdagen fortsætter. Følg dagen på Twitter: mfd12