Når Værløse Golfklubs absolut bedste spiller, Thorbjørn Olesen, senere i denne måned betræder de velklippede golfbaner i Sydafrika ved Volvo Champions, vil ingen være i tvivl om, at han ny mand i sponsor-stalden hos Nike.

Sportsgiganten har netop offentliggjort en ny flerårig aftale med danskeren, som betyder, at han fremover spiller med Nike-køller og bærer Nike-udstyr – fra sko og trøjer til bukser og kasketter.

Den unge dansker har på det seneste også slået sit navn grundigt fast herhjemme, idet han i slutningen af 2012 dels blev kåret som Årets Golfspiller og dels fornylig blev hædret som ”Årets Fund” i dansk idræt – en pris der uddeles af Politiken, Danmarks Idræts-Forbund og Team Danmark.

Selv siger hovedpersonen om det nye sponsorat:

- Nike er et af de mest anerkendte og respekterede sportsbrands i verden. Det er interessant for mig at være hos en virksomhed, der fokuserer på at udvikle udstyr, som hjælper mig til at yde mit bedste. At være en del af et brand, der både respekterer og udfordrer spillets traditioner, er en ære.

Den 23-årige Thorbjørn Olesen blev professionel i 2008, men fik først sit egentlige gennembrud ved sidste års europæiske PGA-turnering. Han slutter året som nummer 50 på verdensranglisten.