Naturligvis skal vi have en nordisk pendant til SXSW i Norden. Og den mulighed har de grebet i Aarhus, hvor barnet er døbt this., og den løber af stablen den 13. og 14. september.

Det bliver, ligesom ”storebror”, en tech-, innovations- og business konference på den ene side, og en musik og kunst-event på den anden side. 

I 2018 er målet at samle 5.000 mennesker – 1.000 deltagere på konferencesiden, mens 4.000 billetter til festivaldelen er sat til salg. Men inden for en 5 årig horisont er målet at samle over 20.000 mennesker i alt. Ambitionerne for this. er således tårnhøje.

Er der ikke en risiko ved at gå ind i den slags?

– Der er i høj grad en risiko, ikke mindst fordi det er en ambitiøs satsning. Men vi har erfaringer fra den udsolgte Creativity World Forum 2017 fra sidste år at trække på, siger Adrian Fey, kulturdirektør og partner Culture Works, der er en af initiativtagerne til this.

– Det var Europas største konference inden for sit felt med 1.600 deltagere, og den feedback, vi fik fra nationale og internationale brancheprofiler, fortæller os, at der er behov for en årligt tilbagevendende platform som this., 

Gode partnere trækker læsset

Du klarer næppe opgaven alene?

– Nej, bestemt ikke. this. er et ambitiøst partnerskab, hvor alle kæmper for at agendasætte de kreative erhverv, fordi vi så gerne vil vise, at denne konference skaber forretningsværdi for partnerne, virksomheder – ud over at levere oplevelser.

Hvem er partnerne så?

– Det er Filmby Aarhus, M2 FILM, Culture Works & Aarson med support og økonomisk støtte fra Roskilde Festival Fonden. Og taglinen for konferencen er ”Northern Lights on New Realities”, slutter Adriabn Fey.

Speaker-feltet ser også fornemt ud. Googles kreative spydspids Matthieu Lorrain bør nævnes sammen med den vildt skøre og engagerende David Shingy, der vel er en slags digital profet på speed.

Netflix er repræsenteret, og det samme er årets CMO, Mads Bach Jensen. Han har stået i spidsen for Grundfos’ digitale transformation, hvilket er gennemført til topkarakter.

Og vi bør ikke glemme danske Per Pedersen, øverste kreative i hele Grey-netværket. Han kommer forbi Aarhus med budskabet om, at hvis ikke virksomheder (og bureauer) bryder de "traditionelle" regler, kommer de og i første omgang deres kommunikation til at afgå ved døden.

Speaker-listen er ganske imponerende, og du kan se alle talerne her