Hele Danmark – og sågar store dele af den internationale fodbold-verden – taler lige nu om de videoer, Danmark og vores første modstander ved det kommende VM, Peru, netop har udvekslet.

Og dermed er de to brancheprofiler, Niels Alberg og Jesper Thomsen, pludselig kommet i hele verdens søgelys. Det er nemlig dem og deres bare fire måneder gamle bureau Will & Agency, der står bag filmen.

Niels Alberg har en fortid hos bl.a. Advance, Red Associates og Beginr, som han var med til at stifte, og Jesper Thomsen er bl.a. tidligere partner i ZupaRecommended/Zupa og senest Experience Design Director på digitalbureauet FFW,

Will & Agency har bl.a. stået bag EN LØSNING FOR ALLE for Fagbevægelsen og arbejder desuden for kunder som Widex, Røde Kors og FDM – og strengt taget arbejder bureauet primært med strategi, designantropologi og konceptudvikling, men som Niels Alberg selv udtrykker det på Facebook, så ”er der stadig sager, der lokker de gamle cirkusheste ud i manegen.”

Og man må sige, at der er publikum i dén manege.

En ægte viral succes

Filmen, som DBU uploadede på Facebook onsdag eftermiddag, har indtil videre ramt millioner af mennesker verden over.

DBU estimerer, at filmen er blevet set af mellem 8-10 millioner mennesker på tværs af medier/kanaler, men at den reelt har haft en langt større rækkevidde.

Den er blevet delt af Udenrigsministeriet og FIFA og den har ryddet forsider – ikke bare herhjemme men billedligt talt fra Paris til Peru.

Så her kan man vist uden at lyve tale om en ægte viral succes:

- Der er brugt et rundt 0 på seeding, sponsorerede posts etc. Og så har det været et sjovt projekt, der har involveret spansktalende og rimkyndige venner, et lille og skarpt produktionshold og et helt fantastisk DR Pigekor, lyder det fra de to partnere hos Will & Agency.

Hos DBU siger kommunikationschef Jakob Høyer:

- Vi har samarbejdet med Jesper Thomsen siden tilblivelsen af En Del af Noget Større og nu med platformen #ForDanmark for landsholdene. Will & Agency er vores faste samarbejdspartnere i relation til strategisk branding og kommunikation, så da de henvendte sig med en god idé i onsdags var det ikke svært at lege med. Vores arbejde med dem strækker sig over strategi, branding og koncepter til både markedsføring og services. Nu kan vi så også skrive en ganske smuk viral film på listen. 

En lidt anden boldgade

Hertil kommer en ny app DRIBLR, der er udviklet i samarbejde med DBU, FFW og Sportssys, og som indeholder statistikker, spilletilladelse, data og andet til samtlige fodboldspillere i Danmark, men ellers er projektet, som Niels Alberg siger, lidt uden for det unge bureaus vanlige operations-område:

-  Will & Agency har i dag eksisteret i præcis fire måneder. I vores korte levetid har vi fået mulighed for at kombinere antropologisk research, strategisk branding og konceptudvikling på nogle helt fantastiske projekter, og vi oplever, at kombinationen fungere godt, uanset om der er tale om branding, servicedesign – eller som med DBU – kommunikation, siger han.

Men uanset kreativ disciplin der er ingen tvivl om, at både Niels Alberg og Jesper Thomsen er godt tilfredse med DBU-filmen:

- Jeg er meget stolt af resultatet, og som dum fodboldtosse ekstremt glad for at kunne bruge fodbolden til at sende et lille positivt budskab ud i verden, lyder det ganske passende fra Niels Alberg på Facebook.

36 års slutrunde-tørke

Dialogen blev startet i sidste uge af Perus fodboldlandshold i anledning af, at det er første gang i 36 år, landet er med til en VM-slutrunde i fodbold.

Det peruvianske landshold slog på Twitter en videohilsen op til både Danmark, Australien og Frankrigs landshold – alle Perus modstandere i gruppen - og i onsdags kom så Danmarks svar.

En videohilsen med optræden af bl.a. Christian Eriksen og tidligere ikoner som Peter Schmeichel, Jon Dahl Tomasson og Henrik ”Store” Larsen.

I videoen lyder det bl.a.:

- Kære Peru. Tak for jeres hilsen. Det er en ære for Danmark at være det første hold til at møde jer efter mange års fravær fra en VM-slutrunde. Her i Danmark har vi også prøvet at stå uden for det gode selskab, og vi ved, hvor meget det betyder at være tilbage … Som tak for jeres fine hilsen har vi lavet en sang til jer. En sang om et særligt land. Et yndigt land.

Herefter synger DR's pigekor den danske nationalsang. Men i en omskrevet version. Til Peru.

Kom så Frankrig og Australien

Som en ekstra gestus har DBU i sin Twitter-hilsen til Peru døbt landenes fælles gruppe #The FriendlyGroup – og i et nyt opslag på Facebook fra i går opfordrer DBU nu også Frankrig og Australien til at komme på banen.

I opslaget hedder det:

Hi Équipe de France de Football & Caltex Socceroos.
Now we and Selección Peruana - FPF have shared a lot of love and our passion for football, but we really like you guys too! Are you with us in making our World Cup Group the #TheFriendlyGroup?
#ForDanmark #ArribaPeru #FiersdetreBleus #GoSocceroos

Danmarks første kamp ved VM – som altså spilles mod Peru – fløjtes i gang lørdag den 16. juni kl. 18 dansk tid.

Se DBU’s og Will & Agencys film-svar til Peru

- og Perus film-hilsen, der startede det hele