Nu skal støvet bankes af spritklenodierne Gammel Dansk og Aalborg Akvavit, da den nye ejer, norske Arcus-Gruppen, lancerer en ny, offensiv strategi, der skal revitalisere de skrantende mærker.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Det er første gang, Arcus løfter sløret for sin strategi for resterne af De Danske Spritfabrikker, som det tidligere norske spiritusmonopol købte i juli 2012 for ca. 770 mio. kr.

Siden har Arcus ventet på konkurrencemyndighedernes godkendelse. Den sidste accept kom lige inden nytår, og i fredags kunne Arcus endelig lukke handlen sammen med sælgeren, den franske spiritusgigant Pernod Ricard.

Under Pernod Ricards ejerskab skrumpede de danske mærker, smagsvarianter blev skrottet, og produktudviklingen barberet ned.

- De to mærker passer bedre ind hos os end hos en stor global aktør, for her får de fokus og opmærksomhed, og vi forstår, hvad der skal gøres for at genetablere mærkerne," siger Otto Drakenberg.

Med købet kommer Aalborg Akvavit under samme tag som den nordiske ærkerival, Linie Akvavit, som også er en del af Arcus' portefølje.

 

Børsen